İlköğretim Öğrencilerinin Kuş Kavramına İlişkin Metaforları


Aslan A., Doğru M.

Tabiat ve İnsan, cilt.2, sa.193, ss.39-55, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 193
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Tabiat ve İnsan
  • Sayfa Sayıları: ss.39-55
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, öğrencilerin günlük hayatlarında, çevrelerinde her zaman karşılaştıkları veya bir deneyim geçirdikleri “kuş” kavramına ilişkin metaforları uygulamalı (deney ve kontrol gurubu) olarak araştırılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesinde kuş kavramına ilişkin toplam 18 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlardan en çok ifade edilenler ‘uçak ve arkadaş’ kavramlarıdır. Çalışma sonrasında ise öğrencilerin 19 farklı metafor ürettikleri ve başat metaforların ‘arkadaş, uçak, özgürlük ve dost’ olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerinin kuş kavramına yönelik 21 farklı metafor ürettikleri ve baskın metaforların ise ‘su, çiçek ve uçak’ olduğu tespit edilmiştir. Kontrol grubumuzu oluşturan öğrencilerin uygulama sonrası 18 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Öğrencilerin ürettiği başat metaforlar ‘çiçek, melek, kelebek ve su’dur. Öğrencilerin ürettiği kavramlar kategorilere ayrılığında temel olarak sekiz alt başlıkta toplanmıştır. Çalışma, kavramların zihinsel oluşumunu algılamada metaforların bir araç olarak kullanılabileceğini ortaya koymuştur. Ayrıca, öğretmenler tarafından yanlış algıları anlama ve buradan hareketle doğru algıyı oluşturmada kullanılabilecek bir eğitim aracı olarak da kullanılabilir.