Tabiat ve İnsan, cilt.2, sa.193, ss.39-55, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, öğrencilerin günlük hayatlarında, çevrelerinde her zaman karşılaştıkları
veya bir deneyim geçirdikleri “kuş” kavramına ilişkin metaforları uygulamalı (deney ve kontrol
gurubu) olarak araştırılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesinde kuş kavramına
ilişkin toplam 18 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlardan en çok ifade edilenler
‘uçak ve arkadaş’ kavramlarıdır. Çalışma sonrasında ise öğrencilerin 19 farklı metafor
ürettikleri ve başat metaforların ‘arkadaş, uçak, özgürlük ve dost’ olduğu belirlenmiştir. Kontrol
grubu öğrencilerinin kuş kavramına yönelik 21 farklı metafor ürettikleri ve baskın metaforların
ise ‘su, çiçek ve uçak’ olduğu tespit edilmiştir. Kontrol grubumuzu oluşturan öğrencilerin
uygulama sonrası 18 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Öğrencilerin ürettiği başat
metaforlar ‘çiçek, melek, kelebek ve su’dur. Öğrencilerin ürettiği kavramlar kategorilere
ayrılığında temel olarak sekiz alt başlıkta toplanmıştır. Çalışma, kavramların zihinsel
oluşumunu algılamada metaforların bir araç olarak kullanılabileceğini ortaya koymuştur.
Ayrıca, öğretmenler tarafından yanlış algıları anlama ve buradan hareketle doğru algıyı
oluşturmada kullanılabilecek bir eğitim aracı olarak da kullanılabilir.