Gastronomi Turizmi Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2016, ss.21
Bu çalışmanın amacı şeflerin yaratıcılık ve yenilikçilik yeteneklerini hangi süreçlerde geliştirdikleri ve bu gelişimin nasıl bir çevre içinde gerçekleştiğinin anlaşılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımından yararlanılmış ve veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği, verilerin analizi için de içerik analizi kullanılmıştır. Bu bağlamda Antalya ve Kemer bölgesinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otellerde görev yapan 11 aşçıbaşı ile görüşülmüştür. Örneklemin belirlenmesinde amaçlı ve kartopu örnekleme yöntemleri kullanılmış ve verilerin belirli bir doygunluğa ulaştığı anlaşıldığında görüşmeler sonlandırılmıştır. Verilerin içerik analizine tabi tutulması sonucu beş adet ana kategori ile on dört adet alt kategoriden oluşan bulgular elde edilmiştir. Bunlar öncüller (motivasyon ve hedef belirleme); örgütün desteği (somut destekler, soyut destekler ve işletme yönelimi); yenilik anlayışı (inisiyatif alma ve yenilikler); engeller (rol çatışması ve yoğunluk) ve yeteneklerin geliştirilmesi (deneyim, eğitim, deneme-yanılma, diyalog ve araştırma) şeklinde sıralanmaktadır. Bulgulara göre şefler deneyimden araştırmaya dek çok sayıda süreci kullanarak yeteneklerini geliştirirken bu sürece etki eden ve engelleyici ya da kolaylaştırıcı işlevler gören bireysel ve örgütsel faktörlerden söz edilebilir.
Anahtar sözcükler: Yaratıcılık, Yenilik, Yetenekler, Şefler, Nitel Araştırma