Eğitimde Coğrafya Okuryazarlığı - II, Ramazan Sever, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.113-135, 2022
Coğrafya okuryazarlığı, üç bileşenden oluşan yeni bir terimdir. Bu üç bileşen; etkileşimler, ara bağlantılar ve çıkarımlardır. Coğrafya okuryazarlığı geniş
ve kapsamlı kararlar almak için coğrafi anlayışı ve coğrafi akıl yürütmeyi kullanma yeteneğidir. Nerede yaşayacağımıza karar verirken, doğal afetler için ne gibi
önlemler alacağımıza karar verirken vb. durumlarda hepimiz hayatımız boyunca jeo-okuryazarlık gerektiren kararlar almaktayız (National Geographic, 2021).
Coğrafi okuryazarlık, coğrafi bilgi, kavram ve fikirleri farklı şekillerde keşfetmek,
tartışmak, analiz etmek için coğrafi bilgi, anlayış ve beceriler oluşturma ve uygulama yeteneğini ifade eder. Bir disiplin olarak coğrafyanın birçok boyutu vardır ve
çok çeşitli kavramları içermekte, farklı konu alanları ve becerilerden yararlanmaktadır. Bu sebepten dolayı bireyler Coğrafya anlayışlarını geliştirmek adına bir dizi
okuryazarlık becerisine ihtiyaç duymaktadır (Balderstone, 2006, Sever, 2022). 21.
yüzyıl becerilerini de içine alan bu becerilerden bazıları; Coğrafi dil; dünya hakkında düşünmenin benzersiz bir yoludur. Coğrafi kelime dağarcığı, konuya özel
kelime ve terimlerin yanı sıra günlük dili de içerir. Coğrafyanın grameri, kelime
dağarcığını düzenlememize ve anlamlandırmamıza yardımcı olur. Coğrafyanın
okuryazarlık talepleri, eleştirel ve yaratıcı düşünme yeteneklerine bağlı olarak sorgulama becerilerinden yararlanır. Bireyler, Coğrafya alanında veri elde edebilen
ve kendi verilerini oluşturan çeşitli coğrafi metinleri okuyarak, izleyerek, yazarak,
sorgulayarak, analiz ederek ve dinleyerek coğrafi soruları araştırarak bu disipline
yönelik bilgilerini geliştirirler (The Department of Education and Training (DET,
2021).