"TROMLİTZ, BRİCCİALDİ VE DORUS’UN FLÜTE GETİRDİĞİ YENİLİKLER"


Güleken Ü. E., Kurtaslan H.

7. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Elazığ, Türkiye, 24 - 26 Ocak 2022, cilt.1, ss.184-185

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.184-185
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlık tarihi kadar eski olduğu bilinen flüt, yüzyıllar boyunca değişim geçirerek günümüze ulaşmış, mistik ses rengine sahip bir enstrümandır. İlk çağlardan günümüze dek flüt yapımında, ağaç ve toprak türlerinden, hayvan kemiklerinden ve çeşitli madenlerden faydalanılmıştır. Türleri bakımından flüt ailesi pikolo,soprano, alto ve bas flütler olarak gruplandırılmaktadır. Solo çalgı olmasının yanısıra orkestra, bando, caz ve çalgı eğitimi amacıyla kullanılmaktadır. Bu çalışmada, 18. ve 19. yüzyıllarda flüt icracılığı ve flüt yapımcılığı yapmış sanatçılardan Tromlitz, Briccialdi ve Dorus ele alınmıştır. Benzer özelliklerinden dolayı bu sanatçıları tanıtmak araştırmanın ana amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle tasarlanan bu çalışmada, üç sanatçının müzik yaşamlarını, deneyimlerini ortaya koymak amacıyla biyografi analizi deseni kullanılmış, veriler doküman inceleme yoluyla toplanmıştır. Veri çözümleme tekniği olarak da betimsel analizden yararlanılmıştır. Küçük yaşta müzik eğitimine başlayan Johann George Tromlitz, 1750'de Leipzig Üniversitesi'nde İmparatorluk Noteri derecesine sahip olmuş bir sanatçıdır. Tromlitz , flüt çalarken Alman yapımı flütlerin kendisini sınırladığını düşünerek ve Alman flütlerinden beklediği etkiyi bulamamasından dolayı kendi performansları için flüt yapımına başlamıştır. Tromlitz’in yapımcı olarak flüt sistemine katkılarından biri, sol elin küçük parmağıyla kullanılacak şekilde uzun fa perdesini bulmuş olmasıdır. 1