Adalya, cilt.23, ss.479-496, 2020 (AHCI)
Antalya, Antik Çağ ve Orta Çağ’dan günümüze ulaşmış ve birçoğu özellikle geride bıraktığımız yüzyıl boyunca çeşitli disiplinler kapsamında inceleme altına alınmış tarihsel yapılara ev sahipliği yapan kadim bir kent kimliğine sahiptir. Bu doğrultuda, kent ve çevresinde gerçekleştirilen araştırmalar sırasında hâlâ kayıt altına alınmamış/ yayımlanmamış şaşırtıcı materyal kültür kalıntılarıyla karşılaşmak mümkündür. Söz konusu bu materyal kültür kalıntıları günümüzde halen keşfedilmeyi, kayıt altına alınmayı, korunmayı, yorumlanmayı veya daha fazla irdelenmeyi beklemektedir. Bu çalışmada da, Kaleiçi/Antalya’daki bazı tarihi yapılarda daha önce belgelenmemiş bazı grafitiler tanıtılmakta ve analiz edilmektedir. Bunların bir kısmı, Selçuklu Dönemi’nden kalma önemli yapılardan biri olan Atabey Armağanşah Medresesi portalındaki Arapça örneklerden mütevellittir. Çalışmanın diğer bir kısmıysa Alaeddin Camii (eski adıyla Panaya Kilisesi) ve Yeni Kapı Hamamı binaları bünyesindeki bazı Rumca ve Osmanlıca grafiti örneklerini içermektedir. İlgili çalışma dâhilinde genel olarak grafitilere ev sahipliği yapan tarihi binalar hakkında temel bilgiler sunulduktan sonra, bu binaların her biri üzerindeki grafitiler incelenmektedir. Akabinde bu grafitilerin kaligrafik stilleri, morfolojik özellikleri ve stilistik ölçümleri de değerlendirilmekte ve yorumlanmaktadır
Antalya has a long memory, home to buildings dating from Antiquity and the Medieval periods. Many of these have been studied within the scope of various disciplines, especially over the course of the last century. However, there still remain surprising remains and traces that are unrecorded/unpublished, and doubtless much still remains to be discovered, recovered, reinterpreted and further understood. In this study some graffiti, previously undocumented on some buildings in Kaleiçi/Antalya, are introduced and analyzed. These are examples in Arabic from the portal of the Atabey Armağanşah Madrasa, one of the important buildings dating from the Seljuk Period. In addition, some Rumi and Osmanlica examples of graffiti on the Alaeddin Camii (formerly the Panaya Church) and the Yeni Kapı hamam-bathhouse are introduced and analyzed. After providing some basic information on the buildings on which these graffiti are found, the graffiti on each is examined with their characteristic features-calligraphic style, morphological properties and measurements-then evaluated and commented upon.