SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÜZERİNE SERTİFİKASYON PROGRAMLARININ TEKSTİL VE MODA TASARIMI LISANS EĞİTİMİNDEKİ DURUMUNUN İNCELENMESİ


Yıldıran M., Teker M. S., Günbulut A.

Kazak ve Yabancı Üniversitelerin Yaratıcı Yönlerinin Öğretmenleri Arasında Bilimsel ve Eğitim Sürecinde Dijital İşbirliğinin Olanaklarının Dikkate Alınması Sempozyumu, Semey, Kazakistan, 25 Eylül 2024, ss.58-70

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Semey
  • Basıldığı Ülke: Kazakistan
  • Sayfa Sayıları: ss.58-70
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özellikle tekstil ve moda sektöründe aşırı tüketimin çevreye verdiği

zarar nedeni ile sürdürülemez olması üzerine ortaya çıkan sürdürülebilirlik kavramı günümüzde önem kazanmıştır. Dünya genelinde su tüketimi, karbon ayak izi, atık su, enerji tüketimi, kimyasallar gibi başlıklarda firmaların sertifikasyon belgelerine sahip olmaları bir zorunluluk haline getirilebileceği öngörülmektedir. Bu durumda firmaların, çevresel performanslarını nasıl ölçtüklerini ve değerlendirdiklerini standartlaştıran sertifikasyon süreçlerine hakim insan kaynağı ihtiyacı ortaya çıkacaktır. Tasarım, üretimin altyapısını oluşturan temel bir unsurdur. Bu nedenle tasarımcının eğitimi sürdürülebilir üretim için önem taşımaktadır. Araştırmada tekstil ve moda tasarımı eğitimi veren kurumların müfredat durumları analiz edilmiştir. Araştırma nitel analize dayanan benzeşik (homojen) örnekleme yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma evreninde Türkiye örnekleminde tekstil ve moda tasarımı alanında eğitim veren 15 devlet kurumunun müfredatları incelenmiştir. İncelemeler göstermiştir ki, yalnızca 1 eğitim müfredatında belgelendirme, süreç ve etiketler ile ilgili ders içeriği zorunlu ders olarak verilmektedir. Bu durumun tüm eğitim müfredatlarında standartlaştırılarak yer alması gerekliliği görülmüştür.