ADÖLESANLARDA ZORBALIK, SİBER ZORBALIK VE SOSYAL FOBİ İLİŞKİSİ


Turan F. D., Günen H., Çakır M., Bıyıklı E., Sulak B.

8. Uluslararası Sağlık Bilimleri ve Yaşam Kongresi, Burdur, Türkiye, 16 - 19 Nisan 2025, ss.103-105, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Burdur
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.103-105
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Zorbalık, siber zorbalık ve sosyal fobi günümüzde oldukça önem taşıyan ve birbiri ile ilişkili kavramlardır. Amaç: Adölesanlarda zorbalık, siber zorbalık ve sosyal fobi ilişkisini değerlendirmektir. Method: Tanımlayıcı ve ilişkisel tipteki bu araştırma, Türkiye'de bir lisede eğitim alan 457 lise öğrencisi ile Mart-Nisan 2025 tarihleri ​​arasında tamamlandı. Veriler Çocuk-Ergen Zorbalık Ölçeği-9 Kısa Form, Siber Zorbalık Üçgeni Ölçeği ve ÇAPA Sosyal Fobi Ölçeği ile yüzyüze olarak toplandı. Araştırmada bağımsız iki örneklem t testi (Independent t Test), One Way ANOVA, Pearson Korelasyonu ve yordayıcıların tespiti için Çoklu Doğrusal Regresyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Çocuk-Ergen Zorbalık Ölçeği puan ortalaması 29,39±4,51, Siber Zorbalık Üçgeni Ölçeği puan ortalaması 62,76±3,23, ÇAPA Sosyal Fobi Ölçeği puan ortalaması 102,44±3,64’dir. Sınıf arttıkça zorbalığın ve sosyal fobinin arttığı belirlenmiştir (p<0,05). Sosyal fobi ile zorbalık ve siber zorbalık arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05). Zorbalık ve siber zorbalık ölçek/alt ölçeklerin, sosyal fobi puanlarına ilişkin varyansın %59’unu açıkladığı görülmüştür (p<0,05, R2=0,59). Tartışma ve Sonuç: Öğrencilerin gereksinimlerinin tespit edilmesi, danışmanlık yapılması, zorbalık ve siber zorbalığın gözlenmesi, değerlendirilmesi, okullardaki eğitimin artırılması, artıran durumların kontrolü ve ortadan kaldırılması önerilmektedir.