Cenova’lı Heykeltraşlar (Barok Üslup)


Creative Commons License

GÖNÜLAL Ö.

Akdeniz- Sanat Dergisi, cilt.3, sa.5, ss.87-94, 2010 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2010
  • Dergi Adı: Akdeniz- Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.87-94
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Durağan klasiğin yaşandığı Rönesans sürecinden sonra dinamik klasiği ortaya koyan Barok Üslup, heykel uygulamalarında hareketin görüntüsünden uzaklaşıp yaşayan hareketin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Barok Üslup eğemenliğinde yapılan heykellerde yaşayan hareketin ortaya çıkmasını sağlayan iki temel özellik vardır; bunlardan ilki Heinrich Wölfflin’in ortaya koyduğu “açık form” anlayışıdır. İkincisi ise, hem figür biçimlenmesinde hem de diğer unsurların biçimlenmesinde temel oluşturuan S ve C kıvrımlarıdır.

Cenova’nın ekonomik zenginliği 17. yüzyılda inşa edilen saraylarda kendisini göstermektedir. 1643 yılında inşa edilen “Palazzo Reale” önemli örneklerden biridir. Yapının içinde ve dışında yer alan heykeltıraşlık örnekleri, Cenova okulunun Barok üslubuna ait uygulamaların önemli örneklerini oluşturmaktadır. Santa Maria Della Cello, San Luca, Chiesa Del Gesu, Palazzo Doria Lambo , bu dönemin heykeltıraşlık örneklerinin görüldüğü diğer yapılardır.

Cenova kentinde çeşitli yapılarda Barok Üslup özelliklerini taşıyan heykellerin oluşturduğu ortak yaratımın kaynağını İtalyan heykeltıraş Lorenzo Bemini oluşturmaktadır. Bunun yanında Cenova’ya gelip çalışan Fransız heykeltıraş Pierre Paul Pupet’in (1620-1694) 1665-1680 tarihleri arasında gerçekleştirdiği heykel çalışmaları Cenovalı heykeltıraşları etkilemiştir.

Bu dönemde faaliyet gösteren heykeltıraşlar Tommaso Orsolino (1587 – 1675), Filippo Parodi (1630-1702), Giacomo Antonio Ponsonelli (1654 – 1735) ve Francesco Maria Schioffino (1688 – 1763)’dur.

Anahtar kelimeler : Cenova, Heykeltıraş, Barok, İtalya, Liguria

After the process of the renaissance which experienced statical classic, Baroque style which revealed dynamical classic helped sculpture applications in moving away from the picture of sculpture and in realizing the existence of living motions. The sculptures that were made according to the baroque style have two main features that provide the sculptures for the form of living motion. The first one is “open form” concept which was created by Henry Wolflin . The second one is S and C curves, which form a basis for forming figure and other factors.

Economic wealth of Genoa showed itself by palaces which were contructed in 17th century. Palazzo Reale which constructed in 1643 is an important example among these palaces. Sculpture samples which exist inside and outside of that structure, constitute important examples of Baroque style workings of the Genoa school. The samples of sculpture of this period can be observed in other structures such as Santa Maria Della Cello, San Luca, Chiesa Del Gesu, Palazzo Doria Lambo.

Famous baroque sculptor Lorenzo Bemini who formed the source of common creation approach, created sculptures due to Baroque style in various building of Genoa. Besides, the French sculptor Pierre Paul Pupet who worked in Genoa, influenced other Genoese sculptors with his works of sculpture that realized between 1665 and 1680.

The sculptors who worked during this period were Orsolino (1587 – 1675), Filippo Parodi (1630-1702), Giacomo Antonio Ponsonelli (1654 – 1735) ve Francesco Maria Schioffino (1688 – 1763)

Keywords : Genova, Sculpture, Baroque, Italy, Liguria

e:12.0pt; line-height:150%;font-family:"Times New Roman","serif"'>Anahtar kelimeler : Cenova, Heykeltıraş, Barok, İtalya, Liguria