TARİH DERS KİTAPLARINDA ORTAÇAĞ: 1941-2024


Creative Commons License

Arıkan A., Zalim A.

8th INTERNATIONAL HALICH CONGRESS ON MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC RESEARCH, İstanbul, Türkiye, 03 Aralık 2024, cilt.1, ss.261-271

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.261-271
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk eğitim sisteminde kullanılan lise tarih ders kitapları aracılığıyla Ortaçağ’ın, özellikle

Avrupa’nın, görsel ve yazılı araçlar yoluyla kavramsallaştırılması, öğrencilerin öğrenme

deneyimlerinde etkili olmaktadır. Tarih öğretiminde Ortaçağ konusunun işlenmesi sorunlu bir

alana işaret etmektedir çünkü her şeyden önce karanlık olarak nitelenen Ortaçağ Türk-İslam

dünyasında ilk gözlemevlerinin kurulduğu, ilk mekanik robotun yapıldığı, ilk üniversitelerin

açıldığı ve bilimsel ilklerin gerçekleştirildiği bir dönem olmuştur ki aynı hızda olmasa da

Avrupa Ortaçağı da bilimsel ilerlemenin yaşandığı bir dönemdir. Türkiye’deki Tarih ders

kitaplarında Ortaçağ Avrupa’sının yazılı ve görsel temsillerini çözümlemek ve ders kitapları

içerikleri ile tarih şuuru ilişkisine katkıda bulunmak bu çalışmanın temel amacıdır. Çalışmada,

alanyazın taraması ve ders kitaplarının incelemesi teknikleri kullanılmaktadır. Araştırma,

eğitim materyallerindeki görsel ve dilsel araçların önemini vurgularken, bu araçların

gelecekteki potansiyelini tartışmaya da katkı sağlamak hedeflenmektedir. Çalışmada, tarih ders

kitaplarında Ortaçağ'ın sunumu ayrıntılı bir şekilde ortaya konulmaktadır. İncelenen kitaplarda

Ortaçağ’ın siyasi, askeri, ticari, sosyal ve kültürel bağlamda nasıl yer aldığı incelenerek

dönemin ders kitapları aracılığıyla aktarımındaki sorunlu alanlar vurgulanacaktır. Güncel ders

kitaplarının, Ortaçağ konularını modern pedagojik yaklaşımların kriterleriyle nasıl sunduğu

değerlendirilecektir. Elde edilen bulgular, tarih ders kitaplarının içerik geliştirmesine katkı

sağlamayı amaçlamaktadır. Sonuç olarak, gelişen teknolojiler ışığında, eğitim araçlarının

öğrenme süreçlerine entegre edilmesine yönelik öneriler da sunulmaktadır.

The conceptualization of the Middle Ages through visual and written tools in high school

history textbooks used in the Turkish education system is fundamental to students' learning

experiences. The treatment of the Middle Ages in history teaching points to a problematic area

because, first, the Middle Ages, which is unfortunately conceived as dark, was a period in the

Turkish-Islamic world when the first observatories were established, the first mechanical robot

was built, the first universities were opened, and scientific firsts were realized. In Europe, the

age also included similar scientific developments, albeit slower in progress. Hence, the primary

purpose of this study is to analyze the verbal and visual representations of the Middle Ages in

history textbooks in Turkey. The study uses a literature review and textbook analysis as primary

methods and emphasizes the importance of visual and linguistic tools in educational materials

in light of new technologies. In the study, the significance of this period is checked on by

analyzing the political, military, commercial, social, and cultural contexts of the Medieval world as represented in the textbooks under study. It evaluates how the textbooks of the contemporary

period present medieval realities with the criteria of modern pedagogical approaches. The

findings obtained aim to contribute to the content development of history textbooks. In light of

developing technologies, it offers suggestions for integrating educational tools into the learning

processes.