İlköğretim Okulu müdürlerinin, Müdür Yardımcılarının ve öğretmenlerin Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Benimsedikleri Liderlik Biçemi


SABANCI A.

14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2005, ss.42-48

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.42-48
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmada, ilköğretim okulu müdürlerinin, müdür yardımcılarının ve  öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin liderlik biçemleri belirlenmek istenmiştir. Alanyazını bütünde incelendiğinde görev ve ilişki yönelimli olmak üzere iki liderlik biçemi betimlenebileceği belirlenmiştir. Araştırma alan taraması modelinde desenlenmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket, Antalya il merkezinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapmakta olan müdürlere, müdür yardımcılarına ve öğretmenlere uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okulu müdürleri, müdür yardımcılarına uyguladıkları liderlik biçeminin hem ilişki hem de görev yönelimli, öğretmenlere uyguladıkları liderlik biçeminin ise daha çok ilişki yönelimli olduğu görüşündedir. Bununla birlikte müdürlerin ilişki yönelimli liderlik biçemini müdür yardımcılarına, öğretmenlere göre daha fazla uyguladıkları anlaşılmıştır. Müdür yardımcıları da okul müdürlerinin kendilerine daha fazla ilişki yönelimli liderlik biçemi sergilediği görüşündedir. Öğretmenler ise müdürlerin kendilerine daha fazla görev yönelimli liderlik biçemi sergilediklerini belirtmişlerdir.

The purpose of this study is to determine the leadership styles of primary school principles to assistant managers and teachers. The literature shows that although there are many leadership styles described in various terms, it is possible to describe the styles in two terms as relationship oriented and task oriented leadership styles. The data were gathered by a questionnaire developed by the researcher, and applied to principles, assistant managers and teachers of primary schools located in the center of Antalya Province. The findings show that, school managers believe that they use both relationship and task oriented leadership styles in a positive manner to assistant managers. they prefer relationship oriented leadership style for teachers. When their relationship oriented manner compared, it is found that principles use this style for assistant managers more than teachers. Assistant principles reported that principles use them relationship oriented style, whereas, teachers believed managers use task oriented leadership style in his relations with teachers.