Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.14, sa.55, ss.423-457, 2008 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı 2005-2006 öğretim yılından itibaren ülke genelinde ilköğretim
okullarının birinci sınıflarında uygulamaya konulan ses temelli cümle öğretim yönteminin
uygulanmasına ilişkin birinci sınıf öğretmenleri ve ilköğretim müfettişlerinin görüşlerini
belirlemek ve bu görüşlerin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini
saptamaktır. Araştırmanın evrenini farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip çevrelerde bulunan
ilköğretim okullarından yansız oranlı küme örnekleme yolu ile seçilen Adana’nın Seyhan
ilçesine bağlı 40 ve Yüreğir ilçesine bağlı 30 okulda görev yapan 345 birinci sınıf öğretmeni ve
Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı bünyesinde görev
yapmakta olan 65 ilköğretim müfettişinden oluşmuştur. Araştırmada, araştırmacı tarafından
geliştirilen ve 39 maddeden oluşan “ses temelli cümle öğretimi ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin
Cronbach alfa değeri: .93 olarak hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans,
aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada
gerek öğretmen ve gerekse müfettişler ses temelli cümle öğretim yöntemi ile ilgili uygulamaları
“program felsefesinin uygulanması” boyutunu “sınıf ortamı ve materyal olanakları”
boyutuna göre daha başarılı bulmuşlardır. Bu boyularda öğretmen ve müfettişlerin görüşleri
arasında anlamlı bir fark vardır. Yapılandırmacı programa ilişkin kurs alan öğretmenler,
almayan öğretmenlere göre uygulamaları daha başarılı bulmuşlardır.
Anahtar sözcükler: Ses temelli cümle öğretimi, okuma yazma öğretimi, denetim.
Opinions of Primary Education Inspectors and Teachers about the
Application of the Sound Based Sentence Instruction Method
The purpose of this study is to examine the opinions of primary education inspectors and the
first grade teachers about the use of the Sound Based Sentence Instruction Method, introduced
as of 2005-2006 educational year in the first grade of primary schools, and to determine
whether these opinions differ according to several variables. The study group were 345 first
grade teachers and 65 primary school inspectors in Adana Province. The subjects were chosen
randomly, proportional classification sampling from primary schools in areas with various
socio-economic levels. The Scale of Sound Based Sentence Instruction, developed by the
researcher was made up of 39 items. In the data analysis, frequency, arithmetic mean, standard
deviation, t-test, variance analysis and LSD test were used. Not only the teachers, but also the
inspectors considered the application of program philosophy much more successful as to the
classroom environment and material facilities in the applications of sound based sentence
instruction method. Among these dimensions, there was a considerable difference between the
opinions of teachers and those of inspectors. The teachers trained in constructional program
found the applications more effective than those with no such training.
Keywords: Sound based sentence instruction, teaching reading and writing, supervision.