Dava Yönetimi ve Yapay Zeka


Creative Commons License

Bora Çınar S.

Hukuk Eğitiminin Geleceği, Hukuk Uygulamaları ve Yargı Üzerine Uluslararası Konferans (Transnational Conference on the Future of Legal Education, the Practice of Law, and the Judiciary), İstanbul, Türkiye, 9 - 18 Şubat 2021, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Herkes adil ve makul bir süre içerisinde yargılanma hakkına sahiptir. Mahkemenin, önüne gelen uyuşmazlığı, usul ekonomisine uygun olarak hızlı, ekonomik ve net bir şekilde çözmesi gerekmektedir. Ancak uygulamada yargılama uzun sürmekte, pahalı olmakta ve karmaşık bir yapıya sahip olmaktadır. Yargılamanın etkin bir şekilde yönetimi, bu sürece dâhil olan herkesin (hâkim, savcı, avukat, davalı, davacı, tanık, kamu kurumları, polis teşkilatı, hukuk fakülteleri, mahkeme teşkilatı) adaletin tecelli etmesi amacını gerçekleştirmek yönünde, samimiyet ve dürüstlükle hareket etmesine bağlıdır. Ancak hukuk eğitiminin kalitesinden, meslek etiğinin gereklerine kadar, kâğıt üzerinde dürüstlük ve samimiyete dayalı olarak düzenlenmiş her alanda, ciddi bir sorun karşımıza çıkmaktadır: insan kusuru. En mükemmel düzenlemeler yapılsa bile adaletin gereği gibi tecelli etmemesinin yegâne sebebi, uygulamadaki insan kaynaklı aksaklık ve sorunlardır.
Dava yönetimi, dava sürecine dâhil olan insanların mesleki yetersizliklerinden, eğitim kalitesinden kaynaklı eksikliklerden, mahkeme teşkilatındaki rüşvet, yolsuzluk gibi insan kaynaklı sorunlardan olumsuz etkilenmektedir. İnsanların, fiziksel olarak yapması mümkün olmayan ya da çok zorlanarak yapacakları işleri, kolaylıkla, daha ucuz ve daha verimli bir şekilde yapmak üzere geliştirilen makineler, artık insanların zihnen yapmakta zorlandıkları işlere de taliptir. Yapay zekâ alanındaki hızlı gelişimler neticesinde, günümüzde robotik cerrahlar ortaya çıktığı gibi robotik hâkimler de ortaya çıkacaktır. Nitekim tıp alanı gibi hukuk alanı da insanüstü mükemmeliyet, dürüstlük ve mesleki uzmanlık gerektirmektedir. Yapay zekâ destekli uygulamalar dava yönetimi önündeki engelleri ciddi oranda telafi edecek yetenekler vadetmektedir.

Everyone has the right to be tried in a fair and reasonable time. The court must resolve the dispute before it in a fast, economical and clear manner in accordance with the requirements of procedural economy. However, in practice, the case takes a long time, is expensive and has a complex structure. Effective management of the trial depends on the fact that everyone involved in this process (judge, prosecutor, lawyer, defendant, plaintiff, witness, public institutions, police organization, law faculties, court organization) act with sincerity and honesty in order to achieve the purpose of manifesting justice. However, in every field, from the quality of legal education to the requirements of professional ethics, on the basis of honesty and sincerity on paper, a serious problem arises: human flaw. Even if the most perfect arrangements are made, the only reason why justice is not properly manifested is the flaws and problems stemming from the human flaw in the implementation.

Case management is adversely affected by the professional inadequacies of the people
involved in the litigation process, the deficiencies arising from the quality of education, and many human-induced problems such as bribery and corruption in the court organization. Machines developed to do things that people could not physically do or would do with great difficulty, easily, cheaper and more efficiently, now aspire to jobs that people have difficulty doing mentally. As a result of the rapid developments in the field of artificial intelligence, robotic judges will emerge as well as robotic surgeons today. As a matter of fact, the field of law, like the medical field, requires superhuman excellence, honesty and professional expertise. Artificial intelligence-aided applications promise capabilities that will significantly compensate for the obstacles to case management.