4.Orgutsel Davranış Kongresi, Adana, Türkiye, 4 - 05 Kasım 2016, ss.619-625
Özellikle hizmet iş kollarında işe personel alımı, örgütsel gelişim gerek endüstri ve örgüt psikolojisi gerekse insan kaynakları disiplini için önemli çalışma konularıdır ayrıca genellikle işe personel alma sırasında karşılaşılan nepotizm de bu süreçte öne çıkan bir olgudur. İşe personel alma, nepotizm ve örgütsel gelişme hakkında beyaz yakalı ve mavi yakalı adaylara göre turizm ve otomotiv iş kollarındaki insan kaynakları çalışanlarının görüşlerinde farklılık var mıdır? Sorusu araştırmanın problemidir. Bu araştırmanın amacı, işe personel alma, örgütsel gelişme ve nepotizm hakkında turizm ve otomotiv iş kollarındaki 10 insan kaynakları çalışanının görüşlerinden elde edilen verilere içerik analizi uygulayarak incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Antalya il merkezindeki beş yıldızlı otellerde ve otomotiv iş kolunda çalışan insan kaynakları çalışanları ile yarı yapılandırılmış görüşme sorularına verilen yanıtlar çalışmanın verilerini oluşturmaktadır. Araştırma verilerine nitel analiz çalışmalarında sıklıkla kullanılan Nvivo 10 nitel analiz programı uygulanmıştır. İnsan kaynakları çalışanlarının görüşlerine göre araştırmadan elde edilen sonuçlar; İşe personel alma sürecinde hem beyaz yakalılarda hem de mavi yakalılarda işe başvurularda internet büyük ölçüde kullanılmaktadır. İşe alım süreciyle ilgili insan kaynakları çalışanlarının beyaz yakalı adaylarla yaptıkları görüşmelerde iletişim becerisi, iş deneyimi ve kılık kıyafet öne çıkarken, mavi yakalılarda iş deneyimi ve teknik beceri öne çıkan parametrelerdir. Beyaz yakalılarda işe personel almada en çok yabancı dil testi, yetenek ve kişilik testleri kullanılmaktadır. Beyaz yakalılarda örgütsel gelişime yönelik iletişim becerisi, takım çalışması ve kişisel gelişime ağırlık verilirken, mavi yakalılarda işbaşı ve iş güvenliği eğitimlerine ağırlık verilmektedir. Örgütsel gelişmede yaşanan zorluklar, çalışanların motivasyon düşüklüğüne ve zaman darlığına bağlanmıştır. Turizm iş kolunda nepotizmin yaygınlık oranı, %10 ile %40 arasında olduğu ifade edilirken, otomotiv iş kolunda %2 ile %30 arasında olduğu ifade edilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çalışma Psikolojisi, İşe Personel Alma, Örgütsel Gelişim, Nepotizm, İnsan Kaynakları.
It is very critical subjects recruiting, organizational development for both industrial and organizational psychology and human resources diciplin at service sectors, besides it can be often came across with nepotism fact during recruitment process. Are there any difference about recruiting, nepotism and organizational development between human resources workers who works tourism and automotive sector? The purpose of this research is to carry out with content analysis on 10 human resources workers’s opinions with respect to recruitment, organizational development and nepotism in tourism and automotive sectors. In accordance with this purpose that data were collected with semi structured interview form as interview method by researchers from human resources workers who work at five stars hotels and automotive sectors in Antalya city centre. The data were analyzed via Nvivo 10 qualitative program on computer. According to results; it is used substantially internet for application to work by both white collars and blue collars in recruiting process. It is came forward communication skills, work experience when human resources workers interview with white collars with respect to recruiting process. It is came forward work experience and technical skill in blue collars in recruiting process it is used most language test, aptitude test and personality test in white collars. As for organizational development it is made a point of communication skills, team working and personal evolution in White collars while job training and job security training in blue collars. It was connected low motivation of employees and time constraints difficulties in organizational development. It is supposed prevalance of nepotism between 10%-40% percentage in tourism sector while this percentage between 2%-30% in automotive sector.
Key Words: Industrial Psychology, Recruitment, Organizational Development, Nepotism, Human Resources.