Uluslararası Gazi Sağlık Bilimleri Kongresi, Ankara, Türkiye, 15 - 17 Aralık 2021
Giriş-Amaç: Örtük program; bilgi, görüş, algı, uygulama ve
değerleri içeren resmi ve yazılı olmayan bir programdır. Eğitim kurumlarında işleyiş
ve yapılanma, ilkeler, prosedürler ve sosyal etkileşimler yoluyla aktarılan
örtük normlar, kuruma ait değerler ve inançlar yolu ile şekillendirilir. Literatürde
son yıllarda giderek artan bir şekilde öne çıkan örtük program ile ilgili
yapılandırma ve gereksinim belirleme düzeyinde çalışmaların gerekliliği
görülmektedir. Bu çalışma; hemşirelik eğitiminde örtük programı
belirleyebilmek ve değerlendirebilmek amacı ile yapılmıştır.
Gereç-Yöntem: Araştırma
2019-2020 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde 395 hemşirelik öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Veriler “Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelik
Eğitiminde Örtük Program Değerlendirme Ölçeği” kullanılarak yüz yüze
toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır.
Tanımlayıcı istatistikler sayı, yüzde, ortalama±standart sapma (SS) ve
medyan(min-max) değerleri ile sunulmuştur. Normal dağılım varsayımı sağlandığı
için iki grubun karşılaştırılması Bağımsız Örneklem t testi, üç grubun
karşılaştırılması için, ANOVA testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin
Hemşirelik Eğitiminde Örtük Program Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalaması
158.94±22.38’dir. Toplam puan ortalamasının sınıf düzeyi yüksek olan,
hemşirelik okulunda bulunmaktan memnun olan ve akademik başarı durumları yüksek
olarak gruplandırılan öğrencilerde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçek alt
boyutlarından “okul iklimi” puan ortalaması 69.99±11.12; “mesleki kazanımlar”
puan ortalaması 47.74±8.77 ve “öğrenci-öğretmen-okul
etkileşimi” puan ortalaması 41.22±9.27 olarak saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmanın
yapıldığı fakültede kuruma ait örtük program resmi program ile uyumludur ve
öğrencilerde istendik özellikler geliştirmektedir.
Introduction-Aim: Hidden
curriculum is a formal and unwritten program that includes knowledge, opinions,
perceptions, practices and values. Functioning and structuring in educational
institutions are shaped by implicit norms, values and beliefs that are
transmitted through principles, procedures and social interactions. In the
literature, it is seen that there is a need for studies at the level of
structuring and needs determination regarding the hidden curriculum, which has
become increasingly prominent in recent years. This study was conducted in
order to determine and evaluate the latent curriculum in nursing education.
Materials-Methods:
The research was carried out with 395 nursing students in the spring semester
of 2019-2020 academic year. Data were collected face-to-face by using the
"Student Introductory Information Form" and "The Hidden
Curriculum Evaluation Scale in Nursing Education". SPSS 23.0 package
program was used in the analysis of the data. Descriptive statistics were
presented as numbers, percentages, mean±standard deviation (SD), and median
(min-max) values. Since the assumption of normal distribution was provided, the
Independent Sample t-test was used to compare two groups, and the ANOVA test
was used to compare the three groups.
Results:
The students' total score on the Hidden Curriculum Evaluation Scale in Nursing
Education was 158.94±22.38. It was determined that the total score average was
higher in students with a high grade level, satisfied with being in nursing
school, and grouped with high academic achievement. The mean score of
"school atmosphere", one of the sub-dimensions of the scale, was
69.99±11.12; The mean score of “professional acquisition” was 47.74±8.77 and
the mean score of “student-teacher-school interaction” was 41.22±9.27.
Conclusion:
The hidden curriculum of the institution in the faculty where the study was
conducted is compatible with the official curriculum and it develops the
desired features in the students.