V. ULUSLARARASI TÜRK KÜLTÜRÜ İLE SANATLAR KONGRESİ, Madrid, İspanya, 9 - 13 Mayıs 2011, ss.503-513
Türkiye Cumhuriyet’i savaşın ardından toplumsal yapılanma doğrultusunda; sosyal, kültürel ve ekonomik devrimler yapıldı. 1923 – 1930 yılları arasında Liberal ekonomik politika izleyen Türkiye , 1930’den 1950’li yıllara kadar süren dönemde de ise ‘devletcilik politikası’nı uygulanıldı. 1950 - 60’larda çok partili dönemle birlikte dışa açılım gerçekleştirildi.
Sanayi, ticari ve ekonomik gelişimleri sosyal ve kültürel yaşama geçirilmesi ve benimsemesi için; halkın aidiyetliliğini belirlemek ve küçük çaplı kurumların tanınırlılığını dile getirmek amacıyla simgeler oluşturuldu. Bu doğrultuda ortaya çıkan ve toplumdaki anlamsal ayrımları ortadan kaldıran görsel kimlik kılavuzu, toplumsal platformda görsel kimlik kullanımının belirleyicisi oldu. Toplumun geleneksel yaşamdan modern yaşama geçiş aşamasında bir adım önde ve yol gösteren olarak reklamlar; hem kurum veya ürünü tanıtırken hemde modern yaşamdaki halktan örnekleri tasarım içerisine yerleştirdi.
Cumhuriyet Türkiye’sinin görmek istediği toplum; Türk Grafik Tasarımcıları tarafından reklamlarda yansıtıldı. Uluslararası gelişmeleri izleyen, küreselleşen dünyanın iletişimdeki ulaştığı boyutlara uygun olarak, ulusal yorumları evrensel sentezlere ulaştıran tasarımcılarla gerçekleşti. Bu tasarımcılar: İhap Hulusi Görey, Mesut Manioğlu, Münih Fehim, Kenan Temizan, Mengü Ertel, Yurdaer Altıntaş, Sait Maden, Erkal Yavi, Aydın Erkmen, Bülent Erkmen’dır.
Cumhuriyet’le genel gelişimlerin sağlandığı, modern yaşamla yeniden yapılandırılan Türk toplumu; reklamlarla modeller oluşturulup tasarımlarda kendini göstermekte ve benimsetilmektedir. Reklamlardaki kimlik göstergelerinin bir toplumu nasıl değiştirdiğinin en önemli kanıtı olan Türk toplumu üzerindeki etkileri araştırılacaktır.
Anahtar Sözcük: Tasarım, Kimlik, Toplum
Turkish Republic has made social, cultural and economic revolutions in the direction of social structuring after the war. Between 1923 – 1930 Turkey has followed liberal economic policy, and applied “state policy” in the term continuing from 1930 to 1950s. The opening to the outside has been realized in 1950 – 60s with multiparty term.
Symbols have been formed by the aim of determining the identity of the people and stating the familiarity of small size institutions for industrial, commercial and economic developments to be adapted to social and cultural life and to be adopted. The visual identity guide coming out in this direction and removing sensational differences in the society has become the determinant of visual identity use in social platform. Advertisements becoming a cut above and becoming the road shower in the stage of transition of the society from traditional life to modern life have introduced both the institution or product and also placed examples from the people of modern life into the design.
The society desired to be seen by the Republic Turkey has been reflected on advertisements by Turkish graphic designers. These have realized by designers bringing national interpretations to universal syntheses in accordance with dimensions the world following international developments and globallizing has arrived in the communication. These designers are İhap Hulusi Görey, Mesut Manioğlu, Münih Fehim, Kenan Temizan, Mengü Ertel, Yurdaer Altıntaş, Sait Maden, Erkal Yavi, Aydın Erkmen and Bülent Erkmen.
The Turkish society, whose general development was provided with the Republic and who was restructured with modern life, has formed models by means of advertisements and showed itself in designs and adopted these. The effects, which are the most important evidence of how the identity indications in advertisements have chenged a society, on Turkish society will be investigated.
Keywords: Design, Identity, Society