ISARC 7. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Antalya, Türkiye, 19 - 20 Nisan 2025, ss.125-126, (Özet Bildiri)
Popüler kültür ürünlerinden biri olan televizyon
dizileri hem ekonomi politik hem de sosyolojik
açıdan toplumsal süreçleri yeniden üretebilen bir araç
konumundadır. Bu anlamda bireylerin
düşünme biçimini ve eylemlerini harekete geçirmek amacıyla bir takım söylemler,
simgeler ve değerlerle bir anlam dünyası inşa ederken aynı zamanda seyircisiyle
aynı kodlar üzerinden uzlaşır. Dizilerde
yer alan milliyetçilik, ulusalcılık ve tarih gibi iletişime zemin hazırlayan milli
unsurların kullanılması, kolektif bir belleğin diziler aracılığıyla yeniden üretilmesi
anlamına da gelmektedir. Buradan hareketle, çalışmada ‘Teşkilat’[1]
adlı dizinin, izleyiciye verilen kutsallık, kahramanlık, başarı ve vatan
sevgisi gibi unsurların temsillerine yer verilecektir. Araştırmanın amacı, bir popüler
kültür ürünü olan Teşkilat dizisinde yer verilen ulusal ve milli kimliğin
yeniden üretiminin analiz edilmesidir. Bu bağlamda, “Türkiye'nin isimsiz
kahramanlarının öyküsü” olarak lanse edilen ve 7 Mart 2021 yılında yayın
hayatına başlayan ve şuan beşinci sezonuyla devam eden dizinin tüm sezon bölümleri izlenerek amaca yönelik
örneklemle belirlenen sahnelerde konu
bağlamında anlatı biçimlerinde yer alan görsel ve işitsel unsurlar betimsel
analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmada popüler kültür ile televizyon
dizileri arasındaki ilişki açıklanırken, örneklem olarak alınan dizide yer
verilen ideolojik göstergelerin popüler kültürden etkilendiği sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışmanın medya üzerinden inşa edilen ‘milliyetçilik’ ve ‘milli
kimlik’ gibi ideolojilerin ve düşüncelerin diziler aracılığıyla
kitleselleştirici sürecini ortaya koyması açısından alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Popüler
kültür, Medya, Dizi, Milliyetçilik, Milli kimlik.