Shirin Neshat’ın Yapıtları Üzerinden Bir Sergi Kritiği


YÜKSEL H. N., KESER S. C.

Art and interpretation (Online), cilt.1, sa.41, ss.59-70, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 41
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Art and interpretation (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.59-70
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Shirin Neshat, toplumsal cinsiyet, inanç, sosyal adalet ve insan hakları konularını araştıran pek çok sanatçı için önemli bir yer tutar. Shirin Neshad'ın Batı ve Ortadoğu kadınlarını birbirine yakınlaştıran çağdaş temsillerle İranlı kadınları konu alan serileri cesur ve gelişen bir ara yüze işaret ettiği savunulmaktadır. Sanatçının “Allah'ın Kadınları” fotoğraf serisiyle başlayan serüveni, İran'daki kadınların hayatına hem içeriden hem de dışarıdan bakıldığında durumun kendisi ve sanatı için nasıl bir ilham kaynağına dönüştüğü görülmektedir. Bu çalışmanın amacı Neshat'ın İran Amerika diasporasındaki serüveni sonucunda ortaya çıkan sanatsal çalışmalarının, “Güneşe Yeniden Selam Vereceğim” başlıklı retrospektif sergisi üzerinden ve bir sergi kritiği yapmaktır. Araştırmada sanatçının, “I Will Greet the Sun Again” sergisinde yer alan “Women of Allah,” “Turbulent,” Rapture, “Fervor” ve “Passage” eserleri ile “The Book of Kings,” “The Home of My Eyes” ile “Land of Dreams” isimli fotoğraf dizileri ve videolarını kapsayan yapıtlarına yer verilmiştir. Bu araştırma makalesinde, Shirin Neshat'ın “Güneşe Yeniden Selam Vereceğim” sergisi üzerinden işlerinin analizi yapılmıştır. Çalışmada sanatçının yaratım ve sergileme pratiğinden hareketle niteliksel ve niceliksel bir irdelemeye gidilmiş. Sanatçının eserlerinde varlık bulan kavramsal arka plan bilgileri ve anlatı biçimleri dikkate alınarak sanatsal yaklaşımı ve üslubu göstergelere dayalı olarak irdelenerek mevcut durum değerlendirmesi yapılmıştır.
Shirin Neshat occupies an important place among many artists exploring issues of gender, faith, social justice, and human rights. It has been argued that Shirin Neshad's series of contemporary representations of Iranian women point to a bold and evolving interface that brings Western and Middle Eastern women closer together. The artist's adventure, which began with the “Women of Allah” photography series, shows how the situation has turned into a source of inspiration for her and her art when the life of women in Iran is viewed from both inside and outside. The aim of this study is to make an exhibition critique of Neshat's artistic works that emerged as a result of her adventure in the Iranian American diaspora through her retrospective exhibition titled “I Will Salute the Sun Again.” In the research, the artist's works including “Women of Allah,” “Turbulent,” “Rapture,” “Fervour,” and “Passage,” as well as her photo series and videos titled “The Book of Kings,” “The Home of My Eyes,” and “Land of Dreams” in the exhibition “I Will Greet the Sun Again” are included. In this research article, Shirin Neshat's works have been analyzed through the exhibition “I Will Salute the Sun Again.” In the study, a qualitative and quantitative analysis was made based on the artist's creation and exhibition practice. Taking into account the conceptual background information and narrative forms that exist in the artist's works, her artistic approach and style are analyzed based on indicators and the current situation is evaluated.