Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.18, sa.1, ss.65-94, 2012 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, eğitim denetmenleri, okul yöneticileri ve öğretmenlerin, ilköğretim
okullarında yürütülen denetim çalışmalarında eğitim denetmenlerinin uymaları beklenen etik
ilkelerin neler olması gerektiğini belirlemek ve eğitim denetmenlerinin bu etik ilkelere ne derece
uyduklarına ilişkin denetmenler, okul yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerini tespit
etmektir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu sekiz ayrı ilden seçilen
12 eğitim denetmeni, 10 ilköğretim okulu yöneticisi ve 18 ilköğretim okulu öğretmeninden
oluşmaktadır. Açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilen
veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılanlar tarafından
denetimde en öncelikli olarak kabul edilen etik ilkeler, “adalet”, “ hoşgörü”, “saygı” ve
“sorumluluk” ilkeleri olmuştur. Bu araştırmaya göre katılımcıların denetmenlerden bekledikleri
etik davranışlar ise şunlardır: İnsan ilişkileri ve iletişim becerilerini kullanmak, ortamın
koşullarına göre denetim yapmak, belli bir standarda göre denetleme yapmak, öğretmeni geliştirici
tavsiyede bulunmak, okulda yemek ve ikram kabul etmemek, müdür odasını kendi odaları gibi
kullanmamak, denetime yeterince zaman ayırmak ve gelişmeleri takip etmek.
Anahtar sözcükler: Etik, mesleki etik, denetim, denetimde etik, etik kuralları ve ilkeleri
1