Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri İle Mesleki Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


AKBULUT S., EROL A., SAY F. S.

I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu- USEAS2017, Antalya, Türkiye, 24 - 26 Nisan 2017, ss.88

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.88
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Son dönemde Türkiye'de eğitim alanında öne çıkan sorunlardan biri, eğitim fakültesi öğrencilerinin nicelikleri, nitelikleri ve iş bulma sorunlarıdır. YÖK tarafından kontenjanları azaltılan, giriş taban puan uygulaması başlatılan eğitim fakültelerine girmek artık daha zor olacak. Fakat sayısı hızla artan ve atama bekleyen eğitim fakültesi mezunu veya pedagojik formasyon belgesine sahip üniversitelerin çeşitli bölümlerinden mezun öğretmen adayları iş bulma konusunda sorun yaşamaktadır. Bu sorun eğitimini sürdüren eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde de büyük bir stres yaratmakta ve gelecek kaygısı yaşamalarına neden olmaktadır. Geleceğinden endişe duyan öğretmen adayları, eğitimlerinde başarılı olma, mesleki donanımı kazanma ve kendilerini geliştirme konusunda motivasyonlarını kaybetmelerine neden olabilir. Öğretmenlik, mesleki eğitim alırken hem de istihdam edildikten sonra kişinin kendisini geliştirmesi ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmesi gereken bir meslektir. Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışma ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Bir olguya yönelik bir durumu katılımcıların görüş, ilgi, beceri, gibi özelliklerini belirlemek için verilerin toplanmasını ve analizini hedefleyen araştırmalar tarama çalışması olarak ifade edilirken farklı değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar ise ilişkisel tarama araştırması olarak adlandırılmaktadır. Çalışmanın örneklemini Türkiye’de bir devlet üniversitenin eğitim fakültesinde 2016-2017 öğretim yılında eğitim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan katılımcılar uygun (kazara) örnekleme seçme yöntemiyle seçilmiştir. Uygun örnekleme araştırmaya hız, patriklik ve maliyet açısından kolaylıklar sağlamaktadır. Araştırmada veriler; “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği” ve “Öğretmen Adayları İçin Mesleki Kaygı Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler istatistik paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre elde edilen bulgular alan yazın ışığında değerlendirilecek ve daha sonra paylaşılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Yaşam boyu öğrenme, Mesleki kaygı, Öğretmen adayları