Elektronik Dil ve Eğitim Dergisi, sa.3, ss.15-40, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretiminde en çok kullanılan materyal olan ders
kitaplarındaki dil bilgisi öğretim yöntemlerinin izlencesinin çıkarılarak kitaplarda kullanılan dil
bilgisi öğretiminin yöntemlere uygun olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmada yabancılar için
Türkçe ders kitapları model olarak seçilip dil bilgisi ve belirlenen ölçütler açısından incelenmiştir.
Araştırma nitel araştırmaya uygun olarak yürütülmüş ve doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma evreni, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere yönelik hazırlanmış tüm ders
kitaplarını kapsamaktadır. Evrenin tamamına ulaşmak mümkün olmadığı için uygun örnekleme
yoluyla seçilen ders kitapları çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Bir kitap serisi aynı izlence ve
yöntemle hazırlandığından inceleme için üç farklı yayınevine ait A1-A2 düzeyindeki kitapların
çalışma için uygun olacağı düşünülmüştür. Bu kapsamda çalışmanın örneklemini; Gazi Üniversitesi
TÖMER Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti A1-A2 Ders Kitabı, İstanbul Yabancılar İçin Türkçe
Öğretim Seti A1-A2 Ders Kitabı ve Hitit Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti Temel A1-A2 Ders
Kitabı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma
kapsamında yabancılar için Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi açısından incelenmesine yönelik
alanyazın taraması yapılmış ve alan uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Bu doğrultuda beş
maddelik inceleme ölçütü oluşturulmuştur ve incelemeler bu ölçütler çerçevesinde yapılmıştır.
Verilerin analizinde öncelikle ders kitaplarındaki konuların neye göre sıralandığının belirlenmesi
amacıyla her bir kitabın içindekiler kısmı ve üniteleri taranmış ve kitapların benimsedikleri
izlenceler belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda yabancı dil olarak Türkçe öğretimi için hazırlanan
ders kitaplarında kullanılan dil bilgisi öğretim yöntemlerinin yapılandırmacı yaklaşımları hangi
düzeyde kapsadığı incelenip kitaplarda yer alan dil bilgisi öğretiminin güncel ve kullanılabilir olma
durumu hakkında değerlendirmeler yapılmıştır.