Atıf İçin Kopyala
Sipahi Mencet D., Akar N.
Erciyes Akademi, cilt.36, sa.1, ss.103-123, 2022 (Hakemli Dergi)
Özet
Bu araştırmada, Türkiye’deki bir kamu yükseköğretim
kurumunun akredite akademik birimlerindeki aktörlerinin kalite, kalite güvence
ve sürdürülebilir kaliteye ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Nitel paradigma çerçevesinde betimsel durum çalışması gerçekleştirilmiştir.
Temel veri geliştirme aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formu
kullanılmıştır. Araştırma verileri, ele alınan devlet üniversitesinin hem
kalite yönetim sistemi hem de akreditasyon belgesine sahip olan tıp ve turizm
fakültelerindeki yönetsel, akademik ve idari düzeydeki kalite aktörlerinden
oluşan 18 kişilik bir katılımcı grubundan sağlanmıştır. Çalışmada elde edilen
veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan içerik analizi sonucunda,
yükseköğretimde kalitenin ne olduğuna yönelik birinci araştırma sorusu
kapsamında; eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme, yönetim ve idari süreçler ana
temalarının öne çıktığı görülmektedir. Yükseköğretimde kalite güvencenin ne
olduğuna yönelik ikinci araştırma sorusu kapsamında ise, kurumsal iç ve dış
değerlendirme ana temaları oluşmuştur. Yükseköğretimde sürdürülebilir kalitenin
ne olduğuna yönelik üçüncü araştırma sorusu kapsamında da kalite kültürünün
içselleştirilmesi ve yaygınlaştırılması ana teması ortaya çıkmıştır. Yükseköğretimde
kalite, kalite güvence ve sürdürülebilir kaliteye ilişkin farkındalık
oluşturulması ve söz konusu farkındalığın arttırılması ile üniversitelerde
kalite kültürünün içselleştirilmesi ve yaygınlaştırılmasına ilişkin
sonuçlarıyla bu araştırma; Türk yükseköğretim sisteminin geliştirilmesine
yönelik niteliksel bulgular sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Yükseköğretimde
kalite, Kalite güvencesi, Sürdürülebilir kalite, Nitel araştırma, Durum
çalışması