URGE İNKONTİNANS YÖNETİMİNDE YAPAY ZEKA DESTEKLİ EĞİTİM: CHATGPT’NİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Karatas O., Karataş S.

Bozok Tıp Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.58-63, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.16919/bozoktip.1657931
  • Dergi Adı: Bozok Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.58-63
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, yapay zekâ tabanlı dil modeli ChatGPT’nin, urge inkontinans (sıkışma tipi idrar kaçırma) tedavisinde pelvik taban egzersizlerinin öğretilmesindeki rolünü değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yapay zekâ destekli eğitim uygulamalarının hasta eğitimi ve davranış değişikliğine katkı sağlama potansiyeli ele alınmıştır. Gereç ve Yöntemler: Literatürdeki pelvik taban egzersiz kılavuzları ve sağlık profesyonellerinin sıkça karşılaştığı hasta soruları temel alınarak ChatGPT’ye genel bilgilendirme, egzersiz teknikleri ve klinik duruma özgü içerikleri kapsayan üç ana temada sorular yöneltilmiştir. Elde edilen yanıtlar, bilimsel doğruluk (DISCERN Skalası), anlaşılabilirlik (5’li Likert), uygulanabilirlik (5’li Likert) ve okunabilirlik (Flesch-Kincaid Testi) kriterleri üzerinden değerlendirilmiştir. Bulgular: ChatGPT’nin verdiği yanıtların tamamı (%100) bilimsel olarak doğru bulunmuş, anlaşılabilirlik ortalaması 3,93 ± 0,99, uygulanabilirlik ortalaması 3,88 ± 0,96 olarak belirlenmiştir. Flesch-Kincaid testi sonucunda okunabilirlik skoru 81,5 ± 12,3 bulunurken, DISCERN skoru ortalaması 68,6 ± 8,1 olarak tespit edilmiştir. Yanıtların genellikle doğru ve yüksek kaliteli olduğu, ancak teknik detay ve uygulamaya yönelik bilgilerin yetersiz kalabildiği gözlenmiştir. Sonuç: ChatGPT, pelvik taban egzersizleri konusunda büyük oranda doğru ve yararlı bilgiler sunabilmektedir. Bununla birlikte, özellikle uygulama odaklı ve bağlama özgü içeriklerde daha fazla iyileştirmeye ihtiyaç duyulduğu sonucuna varılmıştır. Yapay zekâ tabanlı araçların sağlık eğitimi ve hasta rehberliği süreçlerinde tamamlayıcı bir rolü olabileceği düşünülmekte, ancak bu sistemlerin insan uzmanlarca izlenmesi ve desteklenmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Objective: This study aims to evaluate the role of a ChatGPT-based artificial intelligence model in teaching pelvic floor exercises for the management of urge incontinence. It explores the potential of AI-supported educational applications to contribute to patient education and behavior change. Material and Methods: Using guidelines on pelvic floor exercises and common patient questions encoun- tered by healthcare professionals, queries addressing general information, exercise techniques, and clinical scenarios were posed to ChatGPT. The answers were evaluated based on scientific accuracy (DISCERN Sca- le), comprehensibility (5-point Likert), applicability (5-point Likert), and readability (Flesch-Kincaid Reada- bility Test). Results: All of ChatGPT’s responses (100%) were found to be scientifically accurate. The average scores for comprehensibility and applicability were 3.93 ± 0.99 and 3.88 ± 0.96, respectively. The Flesch-Kincaid rea- dability score averaged 81.5 ± 12.3, while the DISCERN score averaged 68.6 ± 8.1. Although the responses were generally accurate and high-quality, certain technical details and practical instructions were noted to be insufficient. Conclusion: ChatGPT provides largely accurate and beneficial information on pelvic floor exercises. Howe- ver, there remains a need for improvements in context-specific and practice-oriented content. While AI-ba- sed tools show promise in patient education and guidance processes, they should be supervised and sup- ported by human experts to ensure optimal clinical outcomes.