İŞBİRLİKÇİ VE DİSİPLİNLERARASI SERBEST ATÖLYELERİN ŞEHİRCİLİK EĞİTİMİNE KATKISI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME


Özgül D.

48.Şehircilik Kolokyumu, Antalya, Türkiye, 7 - 09 Kasım 2024, ss.1-20, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-20
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küreselleşen dünyada şehirler pek çok etken sebebiyle toplumsal, ekonomik ve fiziksel koşulların artan karmaşıklığı ile ortaya çıkan sorunlarının yarattığı yeni zorluklarla her geçen gün karşı karşıya kalırken, şehircilik eğitimi politik, idari ve akademik ortamlarda sıklıkla tartışma konusu olmayı sürdürmektedir. Şehirsel ve kırsal arazi kıtlığı, nüfusun mekânsal dağılımı ve yoğunluk, küresel iklim değişikliğinin yarattığı sorunlar, sınırlı ve tükenen doğal kaynaklar, mekânsal planlama disiplini ve eğitiminden beklenenleri oldukça önemli kılmaktadır. Kalkınmanın itici güçleri yenilikçilik ve dijitalleşme yeni şehirsel gündemi hızla şekillendirirken, toplumsal ve ekonomik boyutların önem kazanarak güncellenmesi gerekliliğini de doğurmaktadır. Sürdürülebilirlik çözümleri çerçevesinde plancıların yeni planlama modellerini tasarlamaları ve uygulamaları, bu anlamda bağımsız olmaları, çağdaş şehircilik eğitiminin de temelde sürdürülebilir kalkınma yaklaşımına dayanan, yerel ve küresel gündemlerin harmanlandığı içerikte kavramsallaşması ve tasarlanması gereklidir. Güncel tartışmalar paralelinde, bu çalışma Türkiye’deki şehircilik eğitimini, mevcut planlama yaklaşım ve uygulamaları ile ilişkili olarak değerlendirmeyi amaçlamakta,  şehircilik eğitiminin Dünya ve Türkiye’deki gelişim süreçleri, yeni eğilimler karşısında Türkiye’deki müdahale biçimlerini tartışmaya açmayı hedeflemektedir. Türkiye’de planlama eğitim ve uygulama süreçlerinde, yenilikçi ve teknolojik yöntem uygulamaları, kısa vadeli atölye çalışmaları, ortaklıklar, arttırılmış gerçeklikle üretilen pratikler, iş birlikçi uygulama örnekleri, katılımcı planlama yaklaşımını benimseyen çalışma ve uygulama örnekleri söz konusudur. Bu örneklerin, değişen şehirsel gelişim ve ilişkili planlama yaklaşımlarına yönelik uyumu bu çalışma kapsamında tartışılmakta ve değerlendirilmektedir. Pek çok ilişkili araştırma, kavramsal çalışma ve örneklerin incelemesinin yanı sıra, bu değerlendirmelere İSTKA tarafından desteklenmiş olan ‘Taşkışla Design LAB’ projesi kapsamında gerçekleştirilen atölye çalışmasının sonuçları da ışık tutmaktadır. Bu çalışma, disiplinlerarası ve işbirlikçi yöntemlerle geliştirilecek bütüncül yaklaşımlarla pek çok uygulama sorununun çözülebileceği ve şehircilik eğitiminin kısa vadede güncellenebileceğine yönelik sonuçları bakımından önemlidir. 

 

Anahtar kelimeler: Şehircilik eğitimi, işbirlikçi ve disiplinler arası planlama, serbest planlama atölyeleri.