Bakırçay Üniversitesi Nitel Araştırmalar Çalıştayı, İzmir, Türkiye, 14 - 15 Ekim 2022, ss.1-20
Netflix, birçok ülkede üyesi bulunan ve bu sayıyı her geçen gün
arttıran bir “talebe yönelik video” (Video-On-Demand / VOD) platformu olma
özelliğindedir. Geniş içeriği, neredeyse Dünya’nın tamamından erişime olanak
sağlaması ve diğer platformlara göre öncü sayılabilecek özellikleriyle söz
konusu sektörün en önemli oyuncuları arasında yer almaktadır. Geleneksel
televizyonlar tanıtımlarında, aracı olarak yine televizyonu kullanırken VOD
platformları müşterinin ilgilenmesi muhtemel bilgileri sosyal medya hesaplarından
paylaşmaktadır. Platformlar tarafından yönetilen hesaplar zamanla bilgi
paylaşımı amacını genişletmiş, müşteriyle etkileşime girilen bir nokta haline
gelmiştir. Bu anlamda, hem markaların tüketiciyle olan iletişimini
kolaylaştıran hem de müşterilerin markaya ulaşmasına imkân veren Twitter
uygulaması tercih edilerek Netflix ABD ve Türkiye hesapları bir haftalık bir
dönemi kapsayacak biçimde analiz edilmiştir. Tweetlere ulaşılması ve kodlanması
sırasında MAXQDA 2020 programı kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre,
Netflix’in Twitter hesapları arasında kültürel bakımdan farklılaşmalar
görülmektedir. Türkiye hesabının mizah yönünden daha aktif, takipçilerle daha
fazla etkileşime giren bir portre çizdiği görülmektedir. ABD hesabı ise,
Netflix içeriklerinde yer alan ünlüleri paylaşımlarında etiketleyerek veya
onların tweetlerini paylaşarak daha kurumsal bir tonda mesajlarını
paylaşmaktadır. Tweetlerden yola çıkarak Netflix ABD’nin daha fazla içeriği
paylaştığı ve daha kapsayıcı araçlara sahip olduğu bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Netflix, Twitter,
İçerik analizi, MAXQDA, VOD