Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, cilt.6, sa.5, ss.1154-1172, 2023 (Hakemli Dergi)
Mimarlıkta sonuç ürünün fiziksel gerçekliği mimariyi uygulamaya-eyleme dayalı bir pratik olarak görme
yanılgısına neden olur. Fakat mimari ürün ilk olarak mimarın düşüncesinde oluşmakta ve süreç boyunca
şekillenerek eyleme dönüşmektedir. Mimarın felsefe ile ilişkisi ise olağan bir şekilde bu noktada
gerçekleşmektedir. Doğa-mekân-insan gibi mimarlığın ve felsefenin keşişim noktasında yer alan ortak
kavramlar tasarımın birincil etmenlerini oluşturur. Tasarımda soyut ve somut olanın bütünlüğü ve
mimarinin özgünlüğü ise derin bir düşünme etkinliği ile mümkündür. Modern mimarlığın önemli
isimlerinden olan Louis I. Kahn (1901-1974), hem eserleri hem de düşünme sistemi bakımından dönemin
diğer mimarlarından ayrılır. Sadece kendisinin ne yapmak istediğini değil, yapının ne olmak istediğini de
sorgulayan Kahn, şeylerin doğasını anlamaya çalışarak onların birlikteliğindeki düzeni aramıştır. Bu
doğrultuda ortaya çıkan ürün felsefeyle yakın bir ilişki içinde biçimlenmektedir. Onun tasarım
anlayışındaki eleştirel yaklaşımının ve anlamaya yönelik sorduğu soruların mimarlığa olan yansımaları
incelenmiştir. İlk olarak Kahn’ın doğa, mekân ve insan kavramları çerçevesinde mimarlığa dair
söylemleri ortaya konmuş, seçilen örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Kahn’ın eserlerinde
görülmektedir ki mimarlık sadece ölçülebilir fiziksel varlıktan öte ölçülemeyenin de ifadesinden
oluşmaktadır ve Kahn’ın özgünlüğü bu ifadenin gücüyle var olur.