International Journal of Human Sciences, cilt.8, sa.1, ss.1495-1508, 2011 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı çıkarım türleri ve kategorilerinin okuma anlama sürecindeki temel
işlevlerini aç??klay??p örneklerle ortaya koymakt??r. Okuma anlama, sadece metindeki bilgiyle
????????rland??????lamaz ve dilbilimsel süreçlerin uygulanmas??yla elde edilemez. Okuma anlaman??n
hedefi, zihinde uygun durumsal modeli yaratmakt??r. Okuma anlama süreci içerisinde, okurlar
durumsal modeli ve izlenimleri zihinde canland??????rlar. Metnin sa??lad?????? bilgi, durumsal
modelin olu??turulmas??nda yetersiz kalaca???? için, metinden gelen bilginin okuyucular??n öncül
bilgi kaynaklar?? taraf??ndan tamamlanmas?? veya geni??letilmesi, ayn?? zamanda da bu bilgilerle
uyumlu hale getirilmesi gerekir. Bu süreçte farkl?? ç??kar??m türlerine ihtiyaç duyulur ve bu
sürecinin yap??land??????lmas?? büyük ölçüde okuyucular??n ç??kar??mda bulunabilme becerisine
ba??????????r, çünkü metin içerisindeki farkl?? bölümler aras??ndaki ili??kileri fark etmek ve bunlar??
birbirleriyle ili??kilendirmek gerekir. Gerek okuma anlama etkinli??i esnas??nda gerekse de
sonras??nda okuyucular, metni tutarl?????????? ve ba??da????kl?????? olan bir ??ekilde yorumlay??p anlamak için, fark??nda olarak veya olmadan birçok ç??kar??mda bulunurlar. Metnin, gerek lokal gerekse
de global düzeyde tutarl?????????? olan bir ??ekilde yorumlan??p anla????lmas?? isteniyorsa, hem ba??lant??
hem de genişletme veya tamamlama çıkarımlarına gereksinim duyulur. Çıkarım türleri ve
kategorileriyle ilgili çalışmalara bakıldığında genel olarak bilgi kaynağına bağlı olarak farklı
çıkarım türleri ve kategorileri ortaya konulmaktad??r.
The aim of this study is to explain the main functions of inference types and categories in
the process of reading comprehension and to exemplify them. Reading comprehension cannot
be reduced to just the limited information in the text, and cannot be gained through application
of linguistic processes. The target of reading comprehension is to create a coherent situation
model in mind. During the process of reading comprehension, readers create situation model
and mental representations in their minds. Because the information from the text will not be
adequate in forming a situation model, it must be elaborated by readers’ prior knowledge
resource and must be integrated with this information as well. Varied inference types are needed
in this process. Construction of this integration process is highly depended on the ability of
readers’ inference, because it is essential to notify the relations between different parts of the
text and to relate them with one another. Readers make inferences in order to interpret and
understand the text in terms of its coherence and cohesion whether during the process or after it.
If it is necessary to interpret and understand the text in terms of whether at local or global level,
both bridging and elaborating inferences are needed. When studies related to inference types
and categories are evaluated, there are different inference types and categories depending on
information source.