The types and categories of inferences made during reading comprehension process


Seçkin H., Özenici S., Kınsız M.

International Journal of Human Sciences, cilt.8, sa.1, ss.1495-1508, 2011 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2011
  • Dergi Adı: International Journal of Human Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.1495-1508
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı çıkarım türleri ve kategorilerinin okuma anlama sürecindeki temel

işlevlerini aç??klay??p örneklerle ortaya koymakt??r. Okuma anlama, sadece metindeki bilgiyle

????????rland??????lamaz ve dilbilimsel süreçlerin uygulanmas??yla elde edilemez. Okuma anlaman??n

hedefi, zihinde uygun durumsal modeli yaratmakt??r. Okuma anlama süreci içerisinde, okurlar

durumsal modeli ve izlenimleri zihinde canland??????rlar. Metnin sa??lad?????? bilgi, durumsal

modelin olu??turulmas??nda yetersiz kalaca???? için, metinden gelen bilginin okuyucular??n öncül

bilgi kaynaklar?? taraf??ndan tamamlanmas?? veya geni??letilmesi, ayn?? zamanda da bu bilgilerle

uyumlu hale getirilmesi gerekir. Bu süreçte farkl?? ç??kar??m türlerine ihtiyaç duyulur ve bu

sürecinin yap??land??????lmas?? büyük ölçüde okuyucular??n ç??kar??mda bulunabilme becerisine

ba??????????r, çünkü metin içerisindeki farkl?? bölümler aras??ndaki ili??kileri fark etmek ve bunlar??

birbirleriyle ili??kilendirmek gerekir. Gerek okuma anlama etkinli??i esnas??nda gerekse de

sonras??nda okuyucular, metni tutarl?????????? ve ba??da????kl?????? olan bir ??ekilde yorumlay??p anlamak için, fark??nda olarak veya olmadan birçok ç??kar??mda bulunurlar. Metnin, gerek lokal gerekse

de global düzeyde tutarl?????????? olan bir ??ekilde yorumlan??p anla????lmas?? isteniyorsa, hem ba??lant??

hem de genişletme veya tamamlama çıkarımlarına gereksinim duyulur. Çıkarım türleri ve

kategorileriyle ilgili çalışmalara bakıldığında genel olarak bilgi kaynağına bağlı olarak farklı

çıkarım türleri ve kategorileri ortaya konulmaktad??r.

The aim of this study is to explain the main functions of inference types and categories in

the process of reading comprehension and to exemplify them. Reading comprehension cannot

be reduced to just the limited information in the text, and cannot be gained through application

of linguistic processes. The target of reading comprehension is to create a coherent situation

model in mind. During the process of reading comprehension, readers create situation model

and mental representations in their minds. Because the information from the text will not be

adequate in forming a situation model, it must be elaborated by readers’ prior knowledge

resource and must be integrated with this information as well. Varied inference types are needed

in this process. Construction of this integration process is highly depended on the ability of

readers’ inference, because it is essential to notify the relations between different parts of the

text and to relate them with one another. Readers make inferences in order to interpret and

understand the text in terms of its coherence and cohesion whether during the process or after it.

If it is necessary to interpret and understand the text in terms of whether at local or global level,

both bridging and elaborating inferences are needed. When studies related to inference types

and categories are evaluated, there are different inference types and categories depending on

information source.