İlkokul Öğrencilerinin İngilizce Öz Yeterliği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması


Creative Commons License

Akmaz Genç İ., Dağyar M.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.182-196, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizce öz yeterliklerini ölçen bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada, ilk olarak 323 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden elde edilen veriler kullanılarak açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Daha sonra, model uyumunu test etmek için 226 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden toplanan veriler ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen bulgulara göre ölçek verilerinin örneklem yeterliliği açısında iyi düzeyde (KMO = .938) olduğu ve Bartlett Küresellik Testi sonucunun anlamlı olduğu (p<.05) görülmektedir. Buna göre, değişkenler arasından faktör analizi yapmaya yönelik yeterli bir ilişkinin olduğu söylenebilir. Yapılan analizler sonucunda, ölçeğin 21 madde ve üç faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçekte yer alan faktörler; İngilizce dersi performansına duyulan güven, İngilizce dersi sorumluluk alma yetkinliği-zorluklarla baş edebilme inancı ve İngilizce dersi becerilerine yönelik öz yeterlik olarak belirlenmiştir. Ölçeğin, toplam varyansın %53.40’ını açıkladığı görülmektedir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .92 olarak hesaplanmıştır. Cronbach Alfa katsayısı alt boyutlar için .89,.81 ve .81 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğe ait maddelerin faktör yük değerleri .61 ile .81 arasında değişmektir. Doğrulayıcı faktör analizine göre, ölçek için oluşturulan modelin uyum indeksleri, önerilen modelin toplanan veriye uygun olduğunu göstermektedir. Bulgular, ölçeğin yeterli bir iç tutarlılık gösterdiğini ve ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterliklerini ölçme yeterliğine sahip olduğunu göstermektedir.