Öğretim görevleri için ChatGPT’nin kullanılabilirlik değerlendirmesi: Tıklama sayılarının betimleyici çözümlemesi


Creative Commons License

Ataç B., Atabek O.

5th International Conference on Educational Technology and Online Learning (ICETOL), Antalya, Türkiye, 26 - 29 Ağustos 2025, ss.453-458, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.453-458
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekâ teknolojilerinin eğitimle bütünleştirilmesinde beklentiler yeterince karşılanamamakta ve bazı güçlüklerle karşılaşılmaktadır. Söz konusu güçlüklerden birisi olarak, önceki araştırmalar, ChatGPT gibi üretken yapay zekâ teknolojilerinin kullanılabilirliğinin öğretmenler için yeterince yüksek olmadığını ortaya koyulmuştur. Diğer işlev ve kullanım amaçlarına ek olarak, ChatGPT, aynı zamanda bir çevrimiçi öğrenme ortamıdır. Çevrimiçi ortamların kullanılabilirliğini değerlendirmenin bir yolu da tıklama sayılarının incelenmesidir. Dolayısıyla bu araştırmada tıklama sayılarının betimleyici çözümlemesi yolu ile öğretim görevleri için ChatGPT’nin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olup çalışmaya katılmaya gönüllü olan 12 öğretmen, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (N=12). Öğretmenlerden dokuz öğretimsel görevi yerine getirmesi istenmiş ve görevleri yerine getirmeleri sırasındaki toplam tıklama sayıları kaydedilmiştir. Ek olarak kişisel bilgi formu ile öğretmenlerin yaş, cinsiyet, öğretmenlik alanı ve hizmet yılı bilgileri edinilmiştir. Veriler betimleyici istatistiksel tekniklerle incelenmiştir. Yaşları 35 ve 56 arasında (x̄=46,08), hizmet yılları 10 ve 32 arasında (x̄=22,67) değişmekte olup 6 değişik alandan olan öğretmenler görevleri tamamlamıştır. Öğretmenler görevleri aritmetik ortalamalara göre 4,111 ile 9,667 arasındaki tıklama sayıları ile (x̄=6,148); geometrik ortalamalara göre ise 2,786 ile 5,522 arasındaki tıklama sayıları ile (x̄=4,041) bitirmiştir. Toplam tıklama sayılarına göre ise öğretmenler görevleri 37 ile 87 arasında tıklama ile bitirmiştir (x̄=55,33). Ek olarak uygulanan çıkarsamalı istatistiksel çözümlemelerin sonuçları, tıklama sayılarının cinsiyete ve öğretmenlik alanına göre anlamlı bir değişiklik göstermediği gibi yaşla ya da hizmet süresiyle de ilişkili olmadığını göstermiştir. Bu bağlamda tıklama sayılarının yalnızca görevin kendisinden ve ChatGPT’nin tasarımından kaynaklandığını anlaşılmıştır. Bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Expectations are not sufficiently met and some challenges are encountered in the integration of artificial intelligence technologies into education. As one of those challenges, previous research has shown that the usability of generative AI technologies such as ChatGPT is not high enough for teachers. In addition to its other functions and use cases, ChatGPT is also an online learning environment. One way to evaluate the usability of online environments is to examine click counts. Therefore, this study aimed to evaluate the usability of ChatGPT for teaching tasks through descriptive analysis of click counts. The sample of the study consisted of 12 teachers who works in schools affiliated with the Ministry of National Education and volunteered to participate in the study (N=12). Teachers were asked to perform nine instructional tasks, and the total number of clicks they made while performing the tasks was recorded. Additionally, information about teachers’ age, sex, teaching field and years of service was obtained through a personal information form. Data were analyzed using descriptive statistical techniques. Teachers from six different teaching fields completed the tasks, with ages ranging from 35 to 56 (x̄=46.08), years of service ranging from 10 to 32 (x̄=22.67). Teachers completed the tasks with a click count between 4.111 and 9.667 according to the arithmetic mean (x̄=6.148); and with a click count between 2.786 and 5.522 according to the geometric mean (x̄=4.041). According to the total number of clicks, teachers completed the tasks with a total number of clicks between 37 to 87 clicks (x̄=55.33). Additionally, the results of the inferential statistical analyses showed that the number of clicks did not show any significant differences according to gender of the teachers and field of teaching, and was not related to age or years of service. In this context, it was understood that the number of clicks was only due to the task itself and the design of ChatGPT. The findings were discussed and suggestions were made.