İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama ile Öğrenme Kuramlarını Çevrimiçi Deneyimlemesi


Bağ G., Arık Karamık G.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.603-624, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öğrenme kuramları, “öğrenmenin nasıl gerçekleşeceğini” açıklayan farklı soyut bilgiler barındırabilmektedir. Bu soyut bilgilerin soyut bir disiplin olan matematikle çevrimiçi deneyimlenmesi ise hem öğretmen hem de öğretmen adayları için zor olabilmektedir. Bu amaçla matematik dersi için önemli olduğu düşünülen yapılandırmacı yaklaşım, sosyo-kültürel teori, APOS teori ve sezgisel kural teorisini, öğrenenlerin yaratıcı drama ile çevrimiçi deneyimlemesi önem arz etmektedir. Bu bağlamdan hareketle bu çalışmada “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğrenme kuramlarını yaratıcı drama ile çevrimiçi deneyimlemesi nasıldır?” sorusuna cevap aranmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum (örnek olay) çalışması benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 21 katılımcı oluşturmuş olup katılımcılar amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış formlar ve atölye değerlendirme formları ile toplanmıştır. Katılımcılardan e-posta ile toplanan veriler içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşım, sosyo-kültürel teori, APOS teori ve sezgisel kural teorisine ait çevrimiçi deneyimlemelerinin matematiğe, dramaya ve kurama yönelik olmak üzere üç tema altında toplandığını göstermektedir. Ayrıca çalışmada, öğretmen adaylarının öğrenme kuramlarını matematik dersinde drama yardımı ile kullanabileceklerine olan fikirlerinin arttığı yönündeki bulgular da yer almaktadır.
Learning theories can contain different abstract information that explains "how learning takes place." Experiencing this abstract information online in the field of mathematics, which is an abstract discipline, can be difficult for both teachers and pre-service teachers. Therefore, it is important for students to experience the constructivist approach, socio-cultural theory, APOS theory, and intuitive Rules Theory, which are considered to be important for mathematics, with creative drama. Accordingly, this study answers the following question: How do elementary school pre-service mathematics teachers experience learning theories with creative drama? This study uses the case study method, which is one of the qualitative research methods. This study included 21 participants studying at the department of elementary school mathematics teaching at a state university who were selected with the purposive sampling method. The data were collected using semi-structured questions and workshop evaluation forms. The data collected from the participants via e-mail were analyzed from the perspective of content analysis. The findings from the study show that pre-service teachers' experiences of the constructivist approach, socio-cultural theory, APOS theory, and intuitive rules theory are grouped under three themes, namely mathematics, drama and theory, and various sub-themes. Furthermore, the study also includes findings on the ideas of pre-service teachers that they can use learning theories with the help of drama in mathematics lessons.