TEMEL BİLİMLER EĞİTİMİ, MÜFREDAT VE İNSANKAYNAKLARI SORUNUMUZ


Creative Commons License

DOĞRUCAN M. F.

İ, cilt.5, sa.2, ss.160-166, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: İ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.160-166
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde temel bilim olarak sınıflandırabileceğimiz bazı bilimler, yerini daha popüler olan bir takım alt bilimlere veya karma bilimlere terk etmeye başlamıştır. Alt bilimler veya karma bilimlerin mesleki cazibeleri, ekonomik rantları veya kestirmeden daha hızlı ve popüler bilgi sağlıyor oluşları sebebiyle, fizik, kimya, biyoloji gibi temel bilimler önemini kaybetmiş, yerine genetik mühendisliği, mikrobiyoloji gibi alt disiplinler yerleşmeye başlamıştır. Sosyal bilimlerde de Sosyoloji, Psikoloji gibi bir takım temel bilimlerin yerine rehberlik, danışmanlık ya da iletişim bilimleri gibi farklı alt dallar yerleşmeye başlamış ve alt dallar ise kendi terminolojisi gereğince ilişkili olduğu diğer bilim dallarında uzaklaşmaya başlamıştır. Bu durum baştan sona bir eğitim sorunsalı inşa etmekte olup, uzmanlık ve meslekileşme aynılaşmakta, böylece bilimin meslekleri aşan bilgelik doğası ihtiyaç duyulduğunda, alt mesleki talim ve terbiyelerden kaynaklanan müfredat ve eğitim tüm bu şartlar gereğince sınırlanmaktadır. Yüksek öğretim kurumlarımızın inter-disipliner bilimi koruması ve teşvik etmesi adına bu meseleye kalıcı bir çözüm aranmalıdır. Çünkü meslek ve bilim sahasının üniversite eğitimi olarak ayrışamadığı ülkemizde, temel bilim sahaları cazibesini yitirdiğinden dolayı kaliteli insan kaynakları açlığına mahkûm kalmaktadır. Bu makale temel bilimlerin yerine popülerleşen alt bilimlerin geliştirilmesiyle beraber ortaya çıkan soruna işaret etmektedir

Today, some of the sciences that can be classified as the fundamental sciences are beginning to leave their places to specific sub-sciences or combined sciences that have become more popular. As the professional appeal of the combined sciences or sub-sciences offer faster and more popular information by providing short-cuts or the possibilities of easier income; the physics, chemistry, biology etc. fundamental sciences are losing their significance and being replaced by the sub-disciplines such as the genetic engineering, microbiology etc. Various sub-branches such as counseling, guidance or communication sciences are becoming more established instead of the sociology, psychology etc. some fundamental sciences in scope of the social sciences, while the sub-branches are beginning to get away from the other branches of science to which they are related, because of the fact that they have their own terminology. This situation has been building an educational problematic from beginning to the end; the expertise and professionalization are becoming one and same, therefore when the wise nature of science that transcends the professions is required, the curriculum and training based on the subprofessional education and morality become limited because of all these conditions. A permanent solution need to be sought for this subject so that our higher education institutions can encourage and protect the interdisciplinary science. The lack of quality human resources emerges in our country where the fields of science and professions cannot be separated in scope of the university education, as the fundamental science fields are losing their appeal. This study refers to the problem that has emerged with the development of the sub-sciences that have become popularized instead of the fundamental sciences.