Education in the French Military Schools in the 19th Century and Its Effect on the Modernization of the Ottoman Military Schools


Creative Commons License

Kurşun Tükenmez Ö.

Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.13, no.0, pp.219-230, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

After the French Revolution, with the appointment of Napoleon Bonaparte, a restoration process started in every area in France. The most important pillar of this process are army reforms and military education. Napoleon found the traditional and Catholic military education in the royal period insufficient and he opened new military schools and reformed the existing military schools. The military education system that he reorganized created the first modern military education system in Europe and set an example for other states. During this period, the Ottoman Empire, which was in the process of renewing its military organizations, organized its newly established military education institutions according to the French model. In this study, it is discussed how the French model, which had a significant impact in the establishment period of the Ottoman modern military education and institutions, and how it affected the Ottoman Empire. For this reason, the military schools in France in the 19th century, their curriculums used in these schools, the duration of education, the criterias sought for the students to be admitted to these schools were revealed. In addition, the foundations and development of the Ottoman-French military education relations, which had an effective role since the 18th century, the French officers serving in the Ottoman Empire and the decline of these relations at the end of the 19th century are discussed. The study was created by examining the Presidency State Archives Ottoman Archive Documents and related research works.
Fransız İhtilali’nden sonra Napolyon Bonapart’ın göreve gelmesiyle birlikte Fransa’da her alanda bir restorasyon süreci başlamıştır. Bu sürecin en önemli ayağını ordu reformu ve askeri eğitim oluşturur. Napolyon, kraliyet dönemindeki geleneksel ve Katolik ilkelere bağlı askeri eğitimi yetersiz bularak yeni askeri okullar açmış, mevcut askeri okulları da reforme etmiştir. Onun yeniden düzenlediği askeri eğitim Avrupa’nın ilk modern askeri eğitim sistemini oluşturmuş ve diğer devletlere örnek olmuştur. Bu dönemde yenileşme sürecinde olan Osmanlı Devleti de yeni kurduğu askeri eğitim kurumlarını Fransız modeline göre teşkilatlandırmıştır. Bu çalışmada Osmanlı modern askeri eğitim kurumlarının kuruluş döneminde önemli ölçüde etkisi olan Fransız modelinin nasıl olduğu ve Osmanlı Devleti’ni ne şekilde etkilediği ele alınmıştır. 19. yüzyılda Fransa’da bulunan askeri okullar, bu okullarda kullanılan müfredat, eğitim süreleri, okula alınacak olan öğrencilerde aranan kriterler ortaya konulmuştur. Ayrıca 18. yüzyıldan itibaren etkili olan Osmanlı- Fransa askeri eğitim ilişkilerinin temelleri, gelişimi, Osmanlı’da görev yapan Fransız su-baylar ve 19. yüzyılın sonunda bu ilişkilerin gerilemeye başlaması ele alınmıştır. Bu çalışma, Cumhur-başkanlığı Devlet Arşivleri Osmanlı Arşiv Belgeleri ve araştırma eserler incelenerek hazırlanmıştır.