Anasınıf öğretmenleri ile 4-6 yaş grubu Kur’an kursu öğreticilerinin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması.


Apaydın Ç., Albayrak A.

Bilimname, sa.52, ss.307-337, 2024 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Bilimname
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • Sayfa Sayıları: ss.307-337
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada iki farklı kurum olan Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından, aynı yaş gruplarına yönelik, okul öncesi eğitim alanında, farklı açılardan eğitim veren; ilkokul bünyesindeki anasınıflarında çalışan okul öncesi öğretmenleri ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında çalışan öğreticilerin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin ve öğreticilerin görüşleri, sınıf yönetiminin boyutları açısından incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma modeline uygun bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokullarda görev yapan 10 okul öncesi öğretmeni ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında görev yapan 10 öğretici oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Oluşturulan temalar bulgular kısmında maddeler halinde sunulmuştur. Bunlar: günlük eğitim akışını planlama, sınıfı etkileyen fiziksel değişkenler, davranış yönetimi, istenmeyen davranışların yönetimi, sınıf içi iletişimde kullanılan stratejiler ve yöntemler ve aile ile iletişim kurma yollarıdır. Elde edilen bulgular araştırma probleminin daha net çözümlenebilmesi adına karşılaştırmalı tablolar ile birlikte sunulmuş, katılımcıların aynı tema ile ilişkili doğrudan alıntılarla doğrudan karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıfın imkanlarına ve çocukların gelişim basamaklarına uygun bütünsel bir bakış açısıyla hareket ettikleri, Kur’an kurslarında eğitim veren öğreticilerin ise sınıf yönetimi açısından sınırlı kaldıkları, öğretmenler kadar sınıf yönetimine etki eden değişkenler ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları tespit edilmiştir