JENAS Journal of Environmental and Natural Studies, cilt.7, sa.1, ss.33-42, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma ile Antalya kıyılarında Mavi Kart Sistemi (MKS)’nin altyapısı ve uygulama sürecinde yaşanan sorunların araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Mayıs-Ekim ayları (2024 yılı) arasında Antalya kıyı şeridinde yapılan saha çalışmalarında yat ve günübirlik gezi teknesi barınma noktalarının MARPOL sözleşmesi Ek I, IV ve V protokolleri gereği oluşturulan Atık Kabul Tesisi (AKT) alt yapıları incelenmiş, MKS’nin uygulanmasında yaşanan sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, yat ve günübirlik gezi teknelerinin Antalya kıyılarında bulunan 14’ü kıyı tesisi (Gazipaşa Gold Marina, Alanya Yat Limanı, Alanya Marina, Antik Side Limanı, Kaleiçi Yat Limanı, Setur Antalya Marina, Çaltıcak Balıkçı Barınağı, Kemer G-Marin, Setur Finike Marina, Demre Çayağzı Yat Limanı, Kekova Üçağız İskelesi, Kaş Yat Limanı, Setur Kaş Marina ve Kalkan Yat Limanı), 3’ü akarsu (Manavgat Nehri, Belek Acısu, Aksu Deresi) ve 2’si koy (Çıralı ve Adrasan) olmak üzere toplam 19 noktayı barınak olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Bunlardan, inşaası yeni tamamlanmış ve işletmeye açılmamış olan Gazipaşa Gold Marina ve Belek/Acısu dışındaki barınma noktalarının tamamında AKT bulunduğu belirlenmiştir. Bazı eksiklikler tespit edilen Antik Side Limanı dışındaki AKT’lerde MARPOL Ek I, IV ve V protokolleri kapsamındaki atıkların alımının yapıldığı ve sistem görevlileri tarafından atık veri girişinin gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Ancak, atıkların alımı ve MKS’ne atık veri girişlerinde suistimallere yol açabilecek hususların olduğu belirlenmiştir.