Seçilmiş Yaş Meyve Sebze Ürünleri Ticaretinde Türkiye’nin Rekabet Durumunun Değerlendirilmesi


Kaya Ö., Ceylan R. F.

15. ULUSAL TARIM EKONOMİSİ KONGRESİ, Çanakkale, Türkiye, 6 - 08 Eylül 2023, sa.165, ss.315-316

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.315-316
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma kapsamında, dış ticaretin Türk yaş meyve sebze piyasasına gelir etkileri seçilmiş ürünler bağlamında incelenecektir. Çalışma, Türkiye’nin ihracat geliri yoluyla milli gelire katkı sağlayan seçilmiş ürünlerde temel rakip ülkelerle karşılaştırma yapılmasını içermektedir. Tasarım/Metodoloji /Yaklaşım: İkincil üretim ve dış ticaret verileri esas alınarak yapılacak rekabet gücü ölçümünde öncelikle Liesner (1958) tarafından geliştirilmiş bulunan RCA (Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler) Endeksi kullanılacaktır. RCA ile yapılacak karşılaştırmaya ek olarak RC (Açıklanmış Rekabetçilik) ve CEP (Karşılaştırmalı İhracat Performansı endekslerinden de istifade edilecektir. Sonuçlar, politika önerileri geliştirmek üzere yorumlanacaktır. Bulgular: Çalışma bulguları henüz elde edilmemiştir. Özgünlük/Değer: Çalışma karşılaştırmalı üstünlükler teorisinin ürüne özel uygulaması ve karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesini içermektedir. Güncel verileri de kullanma özelliği çalışma ürün ticareti üzerine farklı bir perspektif içerisinde yorum yapmaya olanak sağlayacaktır. Anahtar Kelimeler: Yaş Meyve Sebze, dış ticaret, rekabet, karşılaştırmalı üstünlükler, üstünlük endeksleri JEL Kodları: F12, P52, Q1, E64

Purpose: The income effects of foreign trade in Turkish fresh fruits and vegetables market will be evaluated in the scope of this research. The research involves comparison of Turkey’s selected products that contribute to national income with exports income with main competitor countries. Design/Methodology/Approach: Initially Revealed Comparative Advantage (RCA) Index will be that was developed by Liesner (1958) used in measurement of competitive power, which will be made via taking secondary production and trade data. In addition to comparison that will be made with RCA, RC (Revealed Competitiveness) and CEP (Comparative Export Performance) indices will be used. The findings will be evaluated for policy proposals. Results: The findings were not retrieved yet. Originality/Value: The study involves implication of comparative advantage theory on specific products and comparative evaluation of findings. Contemporary data use will enable commenting on goods trade within a different perspective. Keywords: Fresh Fruits and Vegetables, foreign trade, comparative advantages, comparison indices JEL Classification: F12, P52, Q1, E64