Ortaokul Öğrencilerinin Kitap ve Okumak Kavramları Üzerine Metaforik Algıları


ÖZDEMİR E. E., AKBULUT S., ÇIVĞIN H.

ASOS-II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 18 - 20 Mayıs 2017, ss.81

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.81
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin “kitap ve okumak” kavramları üzerine algılarını metaforlar yoluyla tespit etmek ve ortaokul öğrencilerinin “kitap ve okumak” kavramları üzerine algılarının okudukları kitap sayısı ve türü ile öğrenim gördükleri okulların türü (özel-devlet) ve öğrencilerin cinsiyeti ile farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında beşinci ve sekizinci sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin “kitap ve okumak” kavramlarına ilişkin düşüncelerini metaforlar aracılığıyla ifade etmeleri istenmiştir. Araştırmanın verileri, öğrenciler için hazırlanan ve birinci bölümde okul, sınıf, cinsiyet, yılda okunan kitap sayısı ve okunan kitapların türü şeklinde bilgilerini belirtecekleri ve ikinci bölümde sunulan “benim için kitap...; çünkü...” ve “benim için okumak…; çünkü…” şeklinde verilen ifadeleri tamamlayacakları formlar aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. İçerik analizine tabi tutulan metaforlar adlandırılmış ve zayıf yapıdaki metaforlar ayıklanmıştır. Ayıklama sonucu elde kalan sağlam yapıdaki metaforlar derlenerek bir metafor listesi oluşturulmuş ve yapılan açıklamalar dikkate alınarak çeşitli kavramsal temalar aracılığı ile gruplandırılmıştır. Çalışma analiz aşamasında olduğu için bulgular daha sonra yorumlanacaktır. Elde edilen sonuçların, “kitap ve okumak” gibi bireyin tüm bilişsel ve sosyal gelişiminde etkili olan kavramların öğretimsel açıdan ortaokul öğrencilerindeki algılarının tespiti ve ortaokul öğrencilerine okuma alışkanlığı kazandırmada yol gösterici olma konusundaki katkısı bakımından önemli olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Ortaokul, Öğrenci, Kitap, Okumak, Metafor