Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.17-35, 2022 (Hakemli Dergi)
Stratejik ittifaklar firmaların mal, hizmet ve teknolojilerinin değiş tokuş, paylaşım ve birlikte geliştirme amacıyla yapmış oldukları gönüllüğe dayalı anlaşmalardır. Denizyolu ittifaklarının faaliyetleri, son on yılda yoğun bir şekilde artmış ve küreselleşmeden kaynaklanan yeni bir ihtiyacı karşılamıştır. Konteyner taşıyıcıların stratejik ittifak kurma amaçlarından en önemlileri; özellikle daha büyük gemileri kullanarak ve birim bazda maliyeti düşürerek ölçek ekonomisinden yararlanma, operasyonel sinerji elde etme, yatay ve dikey bağlamda pazarı kontrol etme, yeni pazarlara girme, müşteri ihtiyaçlarını karşılamaktır. Stratejik ittifakların geliştirilmesi, bu endüstrisi için çok önemlidir. Bu çalışma, deniz taşımacılığı alanında kurulmuş olan stratejik ittifaklarla ilgili araştırmaları sistematik bir biçimde tarayarak analiz etmiştir.
Strategic alliances are voluntary agreements made
by the companies for the exchange, sharing and codevelopment of goods, services, and technologies.
The activities of liner shipping alliances have
increased intensively in the last decade and have
met a new need arising from globalization. The
most important objectives of container carriers in
establishing strategic alliances are; benefiting from
economies of scale, obtaining operational synergies,
controlling the market in horizontal and vertical
contexts, entering new markets, meeting customer
needs, especially by using larger ships and reducing
unit cost. In line with literature, we examined the
existing articles published on container shipping
alliances with the method of systematic literature
review. We analyzed a total of 56 articles within the
scope of the analysis. These articles were published
between 2005 and 2022. There has been a
significant increase in the number of publications
and citations, especially since 2016. This can be
attributed to the fact that the current 3 alliances: 2M
Alliance, Ocean Alliance, and The Alliance, have
started to compete with each other and dominate the
sector since 2017. Most of the reviewed articles
appear to have been penned by authors in China,
Taiwan, and Singapore. On the other hand, another
finding is that the most used theory is game theory.