KONTEYNER TAŞIMACILIK İTTİFAKLARI


Atalay M., Aydın Ünal D.

Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.17-35, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Stratejik ittifaklar firmaların mal, hizmet ve teknolojilerinin değiş tokuş, paylaşım ve birlikte geliştirme amacıyla yapmış oldukları gönüllüğe dayalı anlaşmalardır. Denizyolu ittifaklarının faaliyetleri, son on yılda yoğun bir şekilde artmış ve küreselleşmeden kaynaklanan yeni bir ihtiyacı karşılamıştır. Konteyner taşıyıcıların stratejik ittifak kurma amaçlarından en önemlileri; özellikle daha büyük gemileri kullanarak ve birim bazda maliyeti düşürerek ölçek ekonomisinden yararlanma, operasyonel sinerji elde etme, yatay ve dikey bağlamda pazarı kontrol etme, yeni pazarlara girme, müşteri ihtiyaçlarını karşılamaktır. Stratejik ittifakların geliştirilmesi, bu endüstrisi için çok önemlidir. Bu çalışma, deniz taşımacılığı alanında kurulmuş olan stratejik ittifaklarla ilgili araştırmaları sistematik bir biçimde tarayarak analiz etmiştir.

Strategic alliances are voluntary agreements made by the companies for the exchange, sharing and codevelopment of goods, services, and technologies. The activities of liner shipping alliances have increased intensively in the last decade and have met a new need arising from globalization. The most important objectives of container carriers in establishing strategic alliances are; benefiting from economies of scale, obtaining operational synergies, controlling the market in horizontal and vertical contexts, entering new markets, meeting customer needs, especially by using larger ships and reducing unit cost. In line with literature, we examined the existing articles published on container shipping alliances with the method of systematic literature review. We analyzed a total of 56 articles within the scope of the analysis. These articles were published between 2005 and 2022. There has been a significant increase in the number of publications and citations, especially since 2016. This can be attributed to the fact that the current 3 alliances: 2M Alliance, Ocean Alliance, and The Alliance, have started to compete with each other and dominate the sector since 2017. Most of the reviewed articles appear to have been penned by authors in China, Taiwan, and Singapore. On the other hand, another finding is that the most used theory is game theory.