10. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 20 - 23 Ekim 2022, ss.6
Ülkemizde sivil hava ulaştırma işletmeciliği önlisans
programı, beş tanesi ikinci öğretim ve bir tanesi KKTC öğrencilerine özel
tanımlı kontenjanlı olmak üzere devlet üniversitelerinde otuz farklı program
olarak eğitim vermektedir.
İki yıllık eğitim süresince öğrencilere mesleğe
ilişkin beceri ve yetenekler kazandıran önlisans programları aynı zamanda
bulunduğu şehir ve bölgeye de katkı sağlamaktadır.
Üniversiteler bulunduğu şehre ve bölgeye dışarıdan
gelen öğrenci ve öğretim elemanı hareketiyle ekonomik ve entellektüel katkı
sağlamanın yanında şehirdeki ve bölgedeki öğrencilere yaşadığı yerde yüksek
öğretim alma imkânı sağlamaktadır. Bu kapsamda önlisans programları şehirdeki
bir ihtiyacı karşılayan ve şehirde yeni iş imkanları sağlayan ve bu amaca yönelik
mesleki eğitim vererek ara eleman yetiştirmektedir. Dolayısıyla önlisans
programlarının performansını değerlendirmek ve başarılı olduğu noktaların
belirlenerek güçlendirilmesi ve zayıf kaldığı noktaların belirlenerek
geliştirilmesi önemlidir.
Bu
çalışmada, YÖK ATLAS yazılımından elde edilen 2021 yılına ait yerleştirme
verileri Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) Yöntemlerinden AHP, PSI ve BWM
yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında sivil hava ulaştırma
işletmeciliği programları üç farklı ana kritere göre hiyerarşik olarak
modellenerek ağırlıklandırılmış ve performansları program, şehir ve bölge
boyutunda analiz edilerek ÇKKV ile sıralama elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına
göre Erciyes, Ağrı İbrahim Çeçen, Ege, Hitit ve Akdeniz Üniversiteleri
performans açısından ön sıralarda yer almaktadır.
In
our country, the civil air transportation management associate degree program
provides education in thirty different programs at state universities, five of
which are in secondary education and one with a specially defined quota for TRNC
students.
Associate
degree programs, which provide students with vocational skills and abilities
during their two-year education, also contribute to the city and region where
they are located.
Universities
provide economic and intellectual contribution to the city and region with the
movement of foreign students and lecturers, as well as providing the students
in the city and the region with the opportunity to receive higher education in
the place where they live. In this context, associate degree programs train
intermediate staff that meet a need in the city and provide new job
opportunities in the city, and provide vocational training for this purpose.
Therefore, it is important to evaluate the performance of associate degree
programs and to identify and strengthen the points where they are successful
and to develop them by determining the weak points.
In
this study, placement data of 2021 obtained from YÖK ATLAS software were
examined using AHP, PSI and BWM methods from Multi-Criteria Decision Making (MCDM)
Methods.
Within the scope of the study, civil air transport management programs
were weighted by modelling hierarchically according to three different main
criteria, and their performance by analyzing in terms of program, city and
region, and was obtained a ranking with MCDM. According to the results of the
analysis, Erciyes, Ağrı İbrahim Çeçen, Ege, Hittite and Akdeniz Universities
are at the fore front in terms of performance.