Bu çalışma, cerrahi hemşireliği intern uygulama programı aracılığıyla öğrenciler için etkili bir öğrenme süreci geliştirmek ve uygulamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, katılımlı eylem araştırması türündedir. Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği İntern Uygulama Dersi’ni gönüllü seçen 33 öğrenci oluşturmuştur. Veriler 2018-2019 öğretim yılında toplamda 14 haftalık intern uygulaması sürecinde toplanmıştır. Araştırma verilerini; intern uygulaması öncesi ve sonrası öğrenci görüş ve değerlendirmeleri, öğrenci ödevleri, akademik başarı notları, akran değerlendirmelerinden elde edilen veriler oluşturmuştur. Ayrıca 36 madde ve 6 alt boyutlu “İntern Öğrencilerin Klinik Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Veriler uygun nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilmiştir. Uygulama öncesi intern öğrencilerden elde edilen görüşlerden “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “özel beklentiler” ile uygulama sonrası “kişisel gelişim”, “mesleki gelişim” ve “sınırlılıklar” temaları ortaya konmuştur. Öğrencilerin klinik öğrenme ortamlarını genel olarak ve iletişim, öğrenme fırsatları, öğrenme desteği, klinik atmosfer, hemşirelik uygulamaları, öğrenme süreci alanlarında “oldukça uygun” ve “uygun” olarak değerlendirmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer veriler ışığında, cerrahi intern uygulama programı etkili bir öğrenme süreciyle birlikte öğrenciler için yararlı sonuçları ortaya koymuştur. İntern öğrencilerin uygulama sonrası klinik öğrenme ortamlarını yeterli ve uygun buldukları, beklentilerinin üzerinde kazanımlar elde ettikleri, mesleki ve kişisel açıdan kendilerini geliştirdikleri, uygulanan cerrahi hemşireliği intern uygulama programının etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
This study aimed to develop and implement an effective learning process for students through the surgical nursing internship program, utilizing participatory action research. The sample of the study consisted of 33 students enrolled in the nursing faculty of a university who voluntarily chose the Surgical Diseases Nursing Intern Practice Course. The data were collected during the 14-week intern application period in 2018-2019 academic year. The data consisted of students’ opinions and evaluations before and after the internship, various students’ assignments, academic success grades, and peer evaluations. In addition, the “Intern Students Clinical Learning Environments Evaluation Form” with 36 items and 6 sub-dimensions were used. The data were analyzed using appropriate qualitative and quantitative methods. The themes of “personal development”, “professional development”, and “special expectations” were obtained from the opinions of the intern students before the clinic practice. The themes of “personal development”, “professional development”, and “limitations” were obtained from the opinions after the clinic practice. Students rated clinical learning environments in general and communication, learning opportunities, learning support, clinical atmosphere, nursing practices, and learning process areas as “quite appropriate” and “appropriate”. When the data obtained from the research were interpreted, it was seen that the surgical intern practice program revealed an effective learning process and was beneficial for the students. It was concluded that the students found the clinical learning environments sufficient and appropriate after the clinical practice, achieved gains beyond their expectations, improved themselves professionally and personally, and the surgical nursing internship program was effective.