Yaratıcılık özyeterliliği ve tasarım özyeterliliğinin müziksel davranışlar ve kişisel değişkenler ile olan ilişkileri


Creative Commons License

Burak S., Atabek O.

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.35-57, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada, okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılık özyeterliliği ve tasarım özyeterliliği düzeylerinin, onların müziksel davranışları ya da kişisel değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmaya okul öncesi ve sınıf öğretmenliği programlarının üçüncü ve dördüncü sınıflarında okuyan 273 öğretmen adayı katılmıştır (n=273). Veriler kişisel bilgi formu, müziksel davranış anketi, Yaratıcılık Özyeterliliği Ölçeği ve Tasarım Özyeterliliği Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Yapılan çözümlemeler sonucunda, erkek öğretmen adaylarının yaratıcılık özyeterliliği düzeylerinin kadın öğretmen adaylarına göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Yaratıcılık özyeterliliği düzeylerinin diğer kişisel değişkenlere ya da müziksel davranışlara göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Erkek öğretmen adaylarının tasarım özyeterliliği düzeylerinin de kadın öğretmen adaylarına göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Tasarım özyeterliliği düzeylerinin ayrıca adayların sınıflarına ve yaşlarına göre de anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Ek olarak, öğretmen adaylarının tasarım özyeterliliği düzeylerinin kendi sesini eğitimde etkili bir biçimde kullanabilme inancına göre de anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Tasarım özyeterliliği düzeylerinin diğer kişisel değişkenlere ya da müziksel davranışlara göre anlamlı farklılıklar göstermediği belirlenmiştir.

In this study, it was aimed to reveal whether the levels of creative self-efficacy and design self-efficacy of pre-service pre-school and classroom teachers differ significantly according to their musical behaviors or personal variables. Two hundred seventy-three pre-service teachers studying in the third and fourth grades of pre-school and classroom teaching programs participated in the study (n = 273). An instrument consisting of a personal information form, musical behaviors questionnaire, Creative Self-Efficacy Scale, and Design Self-Efficacy Scale was used to collect the data. As a result of the analyses, it was revealed that the creative self-efficacy levels of male pre-service teachers were significantly higher than female pre-service teachers. It was determined that the levels of creative self-efficacy did not differ significantly according to other personal variables or musical behaviors. It was also revealed that the design self-efficacy levels of male pre-service teachers were significantly higher compared to female pre-service teachers. Design self-efficacy levels also differed significantly according to the grades and ages of the participants. In addition, it was found that the design self-efficacy levels of the pre-service teachers differed significantly according to their belief in using their own voice effectively in education. It was determined that design self-efficacy levels did not differ significantly according to other personal variables or musical behaviors.