Atıf İçin Kopyala
Devrilmez E., Dervent F., Uyhan O., Çabıtçı M., Devrilmez M., Bilgiç M., ...Daha Fazla
Sportive, cilt.6, sa.1, ss.1-13, 2023 (Hakemli Dergi)
-
Yayın Türü:
Makale / Tam Makale
-
Cilt numarası:
6
Sayı:
1
-
Basım Tarihi:
2023
-
Doi Numarası:
10.53025/sportive.1193964
-
Dergi Adı:
Sportive
-
Derginin Tarandığı İndeksler:
SportDiscus
-
Sayfa Sayıları:
ss.1-13
-
Akdeniz Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Alan bilgisi, bir öğretmenin bir konu alanını öğretebilmek için ihtiyaç duyduğu bilgi olarak tanımlanmaktadır. Alan bilgisi genel ve özelleşmiş alan bilgisi olarak iki alt boyutta incelenmektedir. Genel alan bilgisi ne öğreteceğini bilmek olarak ifade edilirken, özelleşmiş alan bilgisi nasıl öğretileceğini bilmek olarak açıklanmaktadır. Beden eğitimi öğretmenlerinin ya da öğretmen adaylarının alan bilgisinin iki alt boyutunda yeterli bilgi düzeyine sahip olmaları beklenmektedir. Badminton, belirli bir alan içerisinde belirli kurallar çerçevesinde raket ve tüytop ile oynanan bir raket sporudur ve Türkiye’de yaygın olarak beden eğitimi ve spor derslerinde öğretilmektedir. Genel alan bilgisinin öğretme etkililiğindeki önemi ve badmintonun beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programları ile okul beden eğitimi derslerinde sıklıkla öğretiliyor olması göz önünde bulundurulduğunda geçerliği ve güvenilirliği sağlanmış bir badminton testi hazırlamanın gerekli olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenleri ve öğretmen adayları için badminton genel alan bilgisi (GAB) testi geliştirmektir. Çalışmaya dört farklı üniversiteden 121 beden eğitimi ve spor öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcıların yaş aralığının 19 ile 27 (X̄= 21.88, Ss= 4.03) arasında olduğu belirlenmiştir. Badminton GAB testi dört aşamalı bir süreç sonucunda oluşturulmuştur. Test geliştirme sürecine bir program geliştirme uzmanı, iki üst düzey badminton antrenörü (milli takım antrenörleri), iki üst düzey badminton sporcusu (milli sporcular), üniversitede badminton derslerini yürüten bir öğretim elemanı ve beden eğitimi dersinde badminton öğretimi gerçekleştiren bir beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Test soruları Yükseköğretim Kurumunun beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programında yer alan alt boyutları esas alınarak belirtke tablosu ile oluşturulmuştur. Testin geliştirme süreci sonunda badminton GAB testi 5 oyun kuralları, 3 görgü kuralları, 3 güvenlik kuralları, 5 teknik ve 4 taktik sorusu olmak üzere toplam 20 sorudan oluşmaktadır. Geliştirilen GAB testinin geçerlik ve güvenirliği Rasch analizi kullanılarak yapılmıştır. Test sorularının 19’u gerekli içsel ve dışsal uyum indekslerini sağlamıştır. Soruların ve kişilerin ayırt edicilik ve güven indeksleri yeterli değerler aralığındadır. Sonuç olarak, geliştirilen 20 soruluk testin 19’u badminton GAB testi geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir. Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ve öğretmen adaylarının badminton GAB düzeyini ölçmek için geliştirilen bu testin kullanılması önerilmektedir.