RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, no.36, pp.958-982, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Almanya’daki Almanca Öğretmenliği istihdam ve değerlendirme
süreçlerine yönelik uygulama ve yöntemleri incelemektir. Bu bağlamda Almanya’da öğretmen
değerlendirme ve istihdam sürecinde uygulanan Birinci Devlet Sınavı ve ÖABT 2016 Almanca
Öğretmenliği sınavının içeriğini ve sınav sorularını Bloom’un taksonomisinde belirtilen bilişsel
düzeylere göre analiz etmektir. Bu araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, Türkiye'de Almanca Öğretmenliği işe alım ve değerlendirme sürecinde tek tip
değerlendirme yönteminin kullanıldığı, Almanca ÖABT'de ağırlıklı olarak alan bilgisine dayalı alt
düzey bilişsel becerilerin ölçüldüğü, alan öğretimini değerlendirmeye yönelik çok sınırlı sayıda soru
sorulduğu, bu soruların da alan bilgisi testindeki sorularda olduğu gibi alt düzey beceri gruplarında
yer aldığı ve alan didaktik bilgisinin kullanımını gerektiren sorulara hiç yer verilmediği
görülmektedir. Almanya’da ise Almanca öğretmenliği değerlendirme ve istihdam süreci çoklu
değerlendirme yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmektedir. Bu uygulamaların amacı, öğretmen
adaylarının sahip olması gereken yeterlikler/nitelikler açısından olabildiğince fazla kanıt elde
etmektir. Almanya’da öğretmen değerlendirmesi ve istihdamında uygulanan sınavın içeriği,
öğretmen niteliklerine dayalı olarak gerçekleştirilmektedir. Almanca Öğretmenliği Birinci Devlet
Sınavı’nda kullanılan soru analizlerine bakıldığında, üst düzey bilişsel becerileri ölçmeye ve
değerlendirmeye aynı şekilde öğretmen adaylarının öğretim bilgisini göstermelerini gerektiren
türden sorulara daha çok yer verildiği görülmektedir. Bu verilerden hareketle, Türkiye’de Almanca
Öğretmenliği istihdamında kullanılan sınavların eleme amaçlı yapıldığı, Almanya’da ise öğretmen
niteliklerine dayalı olabildiğince çeşitli ve güvenilir yöntemler kullanılarak yetkin öğretmenlerin
seçilmesi ve istihdamı amaçlandığı söylenebilir.