Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.11, sa.44, ss.507-527, 2005 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, denetim sisteminin yapısal sorunlarını ve
müfettişlerin iş doyum düzeyini, sistem bütünlüğü içerisinde bakanlık
ve ilköğretim müfettişlerinin algılarına dayalı olarak karşılaştırmalı
bir şekilde ortaya koymaktır. Araştırma örneklemi, Ankara, istanbul
ve izmir bölgelerinde çalışan 114 bakanlık başmüfettişi, müfettiş ve
müfettiş yardımcısı ile beş ayrı bölgedeki 21 il merkezinde görevli 524
ilköğretim müfettişi ile ilköğretim müfettiş yardımcısından
oluşmuştur. Araştırmada veriler, araştırmacının 58 maddelik
“Müfettişlerin iş doyumu” ve 54 maddelik “MEB Denetim alt
sisteminin yapısal sorunları”anketi ile sağlandı. Her iki anket 5’li
likert tipi ölçeğe göre hazırlanmıştır. Gündemde olan MEB teftiş
sisteminin yeniden yapılandırılması yönündeki çalışmalar için
ilgililere veri ve öneri sunması açısından önem taşıyan bu
araştırmanın sonuçlarına göre: denetim sisteminin çok sayıda ve
önemli yapısal sorunları vardır. Bakanlık müfettişlerinin, gerek
yapısal sorunlara ve gerekse iş doyumuna ilişkin algılarının kararsız
düzeyde olduğu, İlköğretim müfettişlerinin ise yapısal sorunlara
ilişkin algılarının yüksek, iş doyumuna ilişkin algılarının ise düşük
olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Denetim, Örgütsel Yapı, Alt Sistem, İşdoyumu.