Kent akademisi (Online), cilt.15, sa.1, ss.358-374, 2022 (Hakemli Dergi)
Çok uluslu işletmelerin uluslararasılaşma stratejileri literatürü geleneksel olarak gelişmiş piyasalar kökenli çok uluslu işletmelerin faaliyet ve
stratejilerini inceleyerek küreselleşme süreçlerinin de çarpan etkisiyle artan hızla daha da gelişmekte olan bir alandır. Fakat son yıllarda
gelişmekte olan piyasalar kökenli çok uluslu işletmelerin, diğer ülkelere yapmış oldukları doğrudan yabancı yatırımların artmasıyla birlikte
bu alan dikkat çekmeye başlamıştır. Bu çalışmada gelişmekte olan piyasalar kökenli çok uluslu işletmelerin, uluslararası işletmecilik
alanındaki ana akım kuramlara yapabilecekleri katkıları anlamak bu piyasalardan diğer ülkelere doğrudan yabancı yatırımlar gerçekleştiren
işletmelerin, gelişmiş piyasalar kökenli çok uluslu işletmelerin uluslararasılaşma stratejilerinden ayrıldıkları noktalara odaklanmak
amaçlanmaktadır. Bu kapsamda gelişmekte olan piyasa statüsü taşıyan Türkiye’de konteyner terminal liman işletmeciliği alanında faaliyet
gösteren ve son yıllarda gerek gelişmiş, gerek gelişmekte olan piyasalara yapmış oldukları doğrudan yabancı yatırımlarla dikkat çeken,
ayrıca faaliyet göstermiş olduğu sektörde çok kısa bir süre içerisinde küresel ölçekte en büyük 11. firma olmayı başaran “Yılport Holding” bir
vaka çalışması olarak incelenmiştir. Gelişmekte olan piyasa kökenli çok uluslu işletme olan Yılport Holding’in geleneksel uluslararasılaşma
teorileriyle çelişerek, çok kısa bir süre içerisinde satınalmalar yoluyla hızlıca büyümesi, bunun yanında sahiplik avantajı açısından
markalaşma, pazara giriş cesareti gibi konularda kendine benzer işletmelerden beklenmeyecek şekilde avantaj elde etmesi olgusu
gelişmekte olan piyasalar kökenli çok uluslu işletmelerin bu piyasalarda doğmuş olmalarından kaynaklanan çeşitli dezavantajlarını bertaraf
ederek, gelişmiş ülkeler kökenli çok uluslu işletmelere hızlı bir şekilde yetişme ve onları geçme çabası olarak açıklanabilir.
The literature on internationalization strategies of multinational enterprises traditionally examines the activities and strategies of
multinational enterprises originating from developed markets; besides, it is an area that is developing more rapidly with the multiplier effect
of globalization processes. However, in recent years, this field has started to attract attention with the increase in foreign direct investments
made by multinational enterprises originating from emerging markets to other countries. In this study, it is aimed to understand the contributions that multinational enterprises originating from emerging markets can make to mainstream theories in the field of
international business, and to focus on the differences between emerging-market multinational enterprises and developed market
multinational enterprises in terms of internationalization strategies. In this context, Yılport Holding, which is a container terminal operator
in Turkey, and recently attracted attention with its foreign direct investments in both developed and emerging markets, by being the 11th
largest company on a global scale in a very short time, has been examined as a case study. The fact that Yılport Holding, a multinational
company originating from the emerging market, has grown rapidly through acquisitions in a very short time, as well as gaining an
unexpected advantage in terms of ownership advantage, branding and courage to enter the market, are all in contradiction with traditional
internationalization theories. These can be explained as the efforts of multinational enterprises originating from emerging markets to
quickly catch up with and surpassing multinational enterprises originating from developed countries by eliminating various disadvantages
arising from these markets.