VI.Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Antalya, Türkiye, 12 - 15 Nisan 2012, cilt.1, ss.1, (Özet Bildiri)
Bu çalışmada, Türkiye’nin en önemli turizm destinasyonlarından birisi olan Alanya çalışma alanı olarak seçilmiştir. Alanya’nın Türkiye’de olduğu gibi dünya turizm pazarında da önemli bir marka olması, kendi ülkeleri dışında başka bir ülkeden konut satın almak isteyen yabancı kişiler tarafından tercih edilen destinasyonlardan birisi olmasını sağlamaktadır. Çalışmada, Alanya’dan konut satın alarak buraya yerleşmiş veya tatillerinin büyük bölümünü satın aldıkları bu konutlarda geçiren yabancıların kentin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısına olan etkileri üzerinde durulmuş olup, yerel halkın söz konusu bu etkilere yönelik tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, birincil verilerin elde edilmesinde anket metodu kullanılmıştır. Anketin oluşturulması aşamasında gerek ulusal gerekse de uluslararası literatürde yapılan ampirik çalışmalar incelenmiş ve konuyla alakalı önermeler belirlenmiştir. Bu önermelere uzman görüşlerine başvurularak oluşturulan önermeler de eklenerek yaklaşık 100 soruluk bir anket havuzu oluşturulmuştur. İlk etapta önerme havuzundan eleme yöntemiyle 42 önerme seçilmiş ve anket formuna yerleştirilmiştir. Elde edilen anket formuyla çoğunluğu yerel halktan oluşan 50 kişilik bir gruba ön test yapılmıştır. Ön test sonucunda bazı sorular anket formundan çıkartılmış, bazılarında ise yapısal değişiklikler yapılmış ve elde edilen 39 soruluk yeni anket formuyla çoğunluğu akademisyenlerden oluşan 50 kişilik örneklem grubuna ikinci ön test yapılmıştır. Elde edilen veriler ışığında yapılan analizler neticesinde anket formuna son hali verilmiştir. Araştırma kapsamında toplam 460 kişiyle anket uygulaması gerçekleştirilmiş olup, bu anketlerden 453 tanesi analize tabi tutulmuştur. Anketlerle elde edilen verilerin analizinde “SPSS for Windows” istatistik programı kullanılmıştır.
Elde edilen verilerin analizi sonucunda 5 boyut elde edilmiştir. Bunlar “Olumlu Sosyo-Kültürel Etki (1)”, “Olumsuz Sosyo-Kültürel Etki (2)”, “Olumlu Ekonomik Etki (3)”, “Olumsuz Ekonomik Etki (4)” ve “Memnuniyet (5) ” tir. Yapılan analizlerde, birinci boyut ile ikinci ve dördüncü boyut arasında ters orantı, üçüncü ve beşinci boyut arasında doğru orantı olduğu sonucuna ulaşılmasının yanı sıra yerel halkın yabancılarla birlikte yaşamaktan duydukları memnuniyet seviyesini artıran en önemli unsurun olumlu ekonomik etkileşim olduğu tespit edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda elde edilen en dikkat çekici bulgulardan birisi ise, yerleşik halkın konut sahibi yabancı kişilerle birlikte yaşamaktan genel olarak memnun olduklarını belirtmelerine rağmen, daha fazla yabancının konut edinmesini ve yabancıların konut edinme şartlarının kolaylaştırılmasını istememeleridir. Elde edilen bu temel bulguların yanı sıra, çalışmanın, geçerliliği ve güvenilirliği test edilmiş bir ölçüm aracını literatüre kazandırması bakımından, gelecekteki çalışmalara da katkıda bulunması beklenmektedir.
In this study, Alanya, which is one of the most important tourism destinations in Turkey, has been selected as the study area. Alanya, as well as being an important brand in Turkey, it is also an important brand in the world tourism market, so it makes it one of the best destinations for people who want to buy a house from a country other than their own. In this study, it has been aimed to understand what the effects of foreign residents on the city’s social, cultural and economical structure are. These foreign residents either live in or have their vacations in their second homes in Alanya and the attitudes of the local people towards the effects of these foreign residents are tried to be determined. Survey method is used to obtain primary data. Both national and international empirical studies are examined in the development phase of the survey and questions are determined. In addition to those, questions generated by consulting experts’ opinion are added and a question pool is created with nearly 100 questions. Initially, 42 questions are selected from question pool by elimination and placed in the questionnaire. Pre-test is applied on a group of 50 people that consisted of majority of local people. As a result of the pre-test some questions are removed and some are changed. A new questionnaire with 39-item is applied as second pre-test on a group of 50 people, which consisted of majority of academicians. The questionnaire is finalized with the data obtained from analysis. Finally, questionnaire application has been carried out with a new group of 460 local people in total and 453 of them have been analyzed in this survey. For the analysis of the data obtained by the questionnaires, “SPSS for Windows" statistical software has been used.
In the result of the analysis that obtained from datas, 5 different dimensions have been obtained. These are “Positive Socio-Cultural Impact (1)”, “Negative Socio-Cultural Impact (2)”, “Positive Economic Impact (3)”, “Negative Economic Impact (4)” and “Satisfaction (5)”. According to the analysis, there is an inverse relationship between the first dimension and the second and the fourth dimension but the direct proportion between the third and fifth dimensions. It has been concluded that the most important factor is the positive economic impact that raise the satisfaction of local people being with strangers. The most striking finding is derived from analysis of the data that even though the public people report that they are satisfied of living together with foreigners in general, in fact; they are not pleased with the getting housing of much more foreigners and facilitation of conditions for acquiring housing for them. In addition to these main findings, the study is expected to help future studies by providing to literature a new measurement tool that has been tested for reliability and validity.