Özel Eğitimde Öğretmen Eğitimi, Mesleki Eğitim ve Spor” (ELMİS 2016), Konya, Türkiye, 12 - 15 Mayıs 2016, ss.137-138
Özel gereksinimli çocuğun normal akranlarıyla etkileşimde bulunabilmesi, onları model alarak yeni öğrenmeler gerçekleştirmesi kaynaştırma eğitimi uygulamaları ile mümkün olabilmektedir. Son yıllarda yapılan yasal düzenlemeler ve araştırmalar Türkiye’de özel eğitim hizmetlerine ivme kazandırmıştır. Bu gelişmelere paralel olarak, giderek artan sayıda özel gereksinimli öğrenci genel eğitim sınıflarında eğitim almaya başlamıştır. Ancak nicelik artışı olmakla birlikte nitelik açısından kaynaştırma eğitimi uygulamalarında sorunlar gözlenmektedir. Öğretmenler açısından kaynaştırma uygulamalarına bakıldığında, yerleştirme sonrasında özel gereksinimli öğrenci ile sınıf öğretmeninin karşı karşıya kaldığı ve yaşanan sorunları sınıf öğretmeninin tek başına aşamadığı görülmektedir. Bu çalışmada, Antalya ili merkez ilçelerinde okul öncesi eğitim kurumlarında (anasınıfları ve bağımsız anaokulları) görevli okulöncesi eğitim öğretmenlerinin, kaynaştırma eğitiminde mevcut durum, karşılaşılan sorunlar, kaynaştırma öğretmeni yeterlikleri ve hizmetiçi eğitim gereksinimlerine yönelik görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden odak grup görüşmesi ile veriler toplanmıştır. Çalışmaya Antalya ili merkez ilçelerinde resmi okul öncesi eğitim kurumlarında (anasınıfları ve bağımsız anaokulları) görev yapan okul öncesi eğitim öğretmenlerinden, çalışmaya katılmaya gönüllü ve sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan ya da önceki yıllarda bulunmuş ve en az 3 yıllık hizmet süresi olan 18 öğretmen katılmıştır. Öğretmenler 3 ayrı okulda görev yapmaktadır. Odak grup görüşmeleri öğretmenlerin bulundukları okullarda gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde kullanılmak üzere Okul Öncesi Kaynaştırma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlara Yönelik Okul Öncesi Öğretmeni Odak Grup Görüşmesi Formu geliştirilmiştir. Görüşme formunu geliştirmek için öncelikle konu ile ilgili yapılmış yurtiçi ve yurtdışı nitel ve nicel çalışmalar taranmıştır. Odak grup görüşmesinin amacına ve kavramsal çerçeveye yönelik açık uçlu sorular oluşturulmuş, daha sonra bağımsız bir alan uzmanının görüşüne sunularak son şekli verilmiştir. Görüşmeler 2013 yılı haziran ayında gerçekleştirilmiştir.Görüşmelerin yazıya dökümü tamamlanmış olup verilerin analizi devam etmektedir.
NOT: Bu çalışma, yazarın yürütücüsü olduğu Akdeniz Üniversitesi BAP Koordinasyon Birimince desteklenen Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Yeterliliklerini Arttırmaya Yönelik Geliştirilen Hizmetiçi Eğitim Programının Etkinliği isimli proje (No:2012.01.0110.003) kapsamında yapılmıştır.
It is possible by inclusive education practices that a child with special needs can interact with his/her normal pers and improve their learning via modeling them. Resent legislative regulations and research studies have accelerated the special education services in Turkey. Parallel to these developments, a growing number of students with special needs have been involved in general education classes. However, the increase in terms of quantity, but the quality of the inclusive education problems are observed in educational practice. According to the inclusive education practises in the sense of teachers , it’s seen that class master comes across the student with special needs and she cannot overcome the problems by herself after placement. In this study, it was aimed to determine current situation of inclusive education, the problems encountered, qualifications of teachers in inclusive education, and their in-service training requirements, according to views of preschool teachers in the pre-school educational institutions (kindergarten and independent nurseries) in the central district of Antalya province. For this purpose the data was collected by focus group interview from qualitative research methods. 18 pre-school education teachers were assigned in this study having the following features: Functionary in the formal pre-school educational institutions (kindergarten and independent nurseries) in the central districts of Antalya province; volunteered to participate in the study; having at least 3 years of service; have or had been worked in previous years with students with special needs.Teachers are working in 3 different schools. Focus group discussions were conducted in their schools. Fort he purpose of using in the interviews, The Preschool Teacher Focus Group Interview Form for the Problems in Inclusive Preschool Education has been developed. To develop this interview form, at first, domestic and foreign relevant qualitative and quantitative studies were screened. For the purpose of focus group interviews and conceptual framework, open-ended questions have been formed, then the form have been finalized by presented the opinion of independent experts. Interviews were conducted in June 2013 . Transcription of the interviews has been completed, analyzing of the data is continuing..
NOTE: This study has been carried out within the context of the project in the name of In-Service Training Program Activity for Increasing of the Efficiency of Prescool Education Teachers on Inclusive Education supported by Akdeniz University Scientific Research Coordination Service (No. 2012.01.0110.003), which the writer is the executive.