V-International Antalya Scientific Research and Innovative Studies Congress, Antalya, Türkiye, 26 - 28 Temmuz 2023, ss.2
ÖZET
Türkiye’de
2018 yılında altı ortakla, Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG)
kurulmuştur. TOGG’un geliştirdiği elektrikli araçlarının tanıtımı ise 2019 yılı
sonu itibariyle yapılmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, TOGG markasının ilk
reklam filminde hangi değerler üzerinden anlatıldığını ortaya koymaktır. Reklam
filmlerinde kullanılan çekiciliklerin, kullanılan görsel ve işitsel ögeler
bütünlüklü biçimde ele alınarak betimsel analiz tamamlanmıştır. Yapılan çalışma
sonucunda, TOGG’un ilk reklam filminde milli değerlerin ve kültürel mirasın ön
plana çıkarıldığı, reklam filmi boyunca bir yandan arabanın tanıtımı yapılırken
diğer yandan Türkiye’nin özgün değerlerinin anlatıldığı görülmüştür. Bu
anlatımda hikayeleştirme ve mizah ögeleri ile harmanlanarak klasik otomobil
reklamlarının dışına çıkıldığı gözlemlenmiştir.
Konu
bağlamında, hem elektrikli/otonom araçlar üzerine, yerli araç konusunda veya bu
çalışmanın özelinde incelenen TOGG marka araçlar ile ilgili literatürün oldukça
sınırlı olmasının yanı sıra Türkiye’de akıllı ulaşım konusunun akademik olarak
sosyal bilimler alanından ve iletişim / reklam dallarından çalışılmaması
nedeniyle, mevcut çalışmanın literatüre katkıda bulunacağı, bir boşluğu
dolduracağı düşünülmektedir.
TOGG marka araçlarının tanıtımı yeni gerçekleştiğinden Türkiye’de
yerli araç tercihi ya da elektrikli araç tercihi üzerine oluşmuş literatür
oldukça sınırlıdır. Ayrıca konuyu reklam stratejileri bağlamında inceleyen
çalışma sayısının oldukça az olması çalışmanın gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı “TOGG marka elektrikli ve
akıllı cihaz otomobilin tüketici içgörüsü odaklı reklam yaratıcı stratejik
yaklaşımında ‘ne’ söylendiği ve ‘nasıl’ söylendiğinin” analizinin yapılmasıdır.
Anahtar Kelimeler: TOGG, Reklam, Yaratıcı Strateji,
Betimsel Analiz.