Mezuniyet Sonrası Tıp Eğitiminde Karma Klinik Eğitici Gelişim Programı Geliştirilmesi ve Kirkpatrick Modeliyle Değerlendirme


Eyigör H., gurpinar e.

Hamidiye Medical Journal , cilt.6, sa.1, ss.50-58, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Mezuniyet sonrası tıp eğitiminin yapısı klinik ortamda, çoğunlukla fırsatta dayalı öğrenmeye odaklı yeterlilik temelli bir eğitim olması nedeniyle farklılık göstermektedir. Eğitici gelişim programların içeriği çoğunlukla eğiticilerin ihtiyaçlarına cevap verecek bilgi ve becerilerin geliştirilmesine yardımcı olmak, gelişen ve değişen eğitimci rollerine uyum sağlamaya yöneliktir. Bu çalışmanın amacı mezuniyet sonrası tıp eğiticilerine yönelik karma eğitici gelişim programı geliştirmek, programı uygulamak ve Kirkpatrick modeliyle değerlendirilmektir. Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya dahiliye ve kadın hastalıkları ve doğum klinik eğiticileri dahil edildi. Program, çevrimiçi eğitim öğrenme yönetim sistemi üzerinden 5 modülden oluşan asenkron ve yüz yüze eğitimlerle gerçekleştirildi. Program Kirkpatrick modeliyle değerlendirildi. Bulgular: Beşli Likert memnuniyet anketine göre; oturum hedeflerine ulaşma 4,74, eğitim teknik-yöntemleri 4,75, program içeriği 4,77, eğiticilerin performansı 4,72, oturumların süre-yöntemleri 4,89, memnuniyet 4,85 olarak puanlanmıştır. Çevrimiçi ve yüz yüze eğitimler ön test-son test sonucu istatiksel olarak anlamlı saptanmıştır (p<0,001 ve p=0,001). Kliniklerde eğitim öncesi ve sonrası gerçekleştirilen eğitim faaliyetleri karşılaştırıldığında program sonunda makale saati etkinliği istatistiksel olarak artarken (p<0,001), eğitim sonrası asistanlara eğitim danışmanı atanmasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir artış tespit edildi (p=0,001). Sonuç: Bu çalışma mezuniyet sonrası tıp eğitimi için geliştirilen, uygulanan ve Kirkpatrick modeliyle değerlendirmesi yapılan ilk karma klinik eğitici gelişim programı olması özelliği taşımaktadır. Sonuçlara göre eğitici gelişim programı, değerlendirmesinin her aşamasında başarılı bulunmuştur.
Background: The structure of postgraduate medical education differs as it is mostly a competency-based education focused on opportunity-based learning. The content of faculty development programs (FDPs) is mostly intended to help enhance knowledge and skills and to adapt to the developing and changing educator roles by responding to the needs of educators. The aim of this study was to develop a blended FDP for postgraduate medical educators implement the program evaluate it using the Kirkpatrick model. Materials and Methods: Clinical educators of internal medicine and obstetrics and gynecology were included in the study. The program was carried out with asynchronous training through an online learning management system, and face-to-face training with 5 modules. The program was evaluated with the Kirkpatrick model. Results: The Likert scale scores were: achievement of session objectives 4.74, training techniques-methods 4.75, program content 4.77, performance of trainers 4.72, duration-methods of sessions 4.89, and satisfaction 4.85. The pre-test and post-test results were found to be statistically significant (p<0.001 and p=0.001). When the educational activities carried out in the clinics before and after the training were compared, journal club activity at the end of the program increased statistically (p<0.001), while a statistically significant increase was detected in the appointment of educational consultants to residents after the training (p=0.001). Conclusion: This study is the first blended clinical FDP developed, implemented and evaluated with the Kirkpatrick model for postgraduate medical education. According to the results, the program was found to be successful at every stage of its evaluation.