Türkiye’nin Kırgızistan’daki Yumuşak Gücü: İhraç Edilen Dizilerin Türkiye Algısındaki Rolü “Pilot Bir Çalışma”


Creative Commons License

Yeşilyurt A.

Uluslararası Ege Yeni Medya ve İletişim Kongresi, İzmir, Türkiye, 23 - 24 Ekim 2024, ss.240-264

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Doi Numarası: 10.30546/19023.978-9952-8536-4-3.2024.405
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.240-264
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye, Amerika’dan sonra dünyaya en çok dizi ihraç eden ikinci ülke konumundadır ve bu durum, Türk dizilerinin yurt dışındaki etkilerini incelemek için önemli bir fırsat sunmaktadır. Özellikle, Türk dizilerinin yurt dışındaki izleyiciler üzerinde nasıl bir etkisi olduğuna dair yapılan çalışmalar, Türkiye’nin yumuşak güç unsurlarından biri olarak kabul edilen kültürel ihracatın ne denli güçlü olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada, Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi’ndeki Kırgız öğrencilerin Türk dizilerini izlemelerinin Türkiye’ye bakış açılarına bir etkisinin olup olmadığı analiz edilmiştir. A) Kırgızistan’da izlenilen Türk dizilerinin, Türkiye’nin yumuşak gücüne etkisi var mıdır? Varsa hangi boyuttadır? B) Kırgızistan’da izlenilen Türk dizilerinin; Türkiye’nin, Türk kültürünün ve Türk insanının algılanmasındaki rolü nedir? araştırmanın sorularını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin hangi Türk dizilerini izledikleri, ne kadar süredir izleyici oldukları, dizilerin Türk kültürüne, Türk insanına ve Türkiye’ye bakış açılarını nasıl etkilediği ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Ayrıca, Türk dizilerini izleyen Kırgız izleyicilerin Türkiye’ye gitme isteğinde bir artış olup olmadığı, dizilerden Türkçe öğrenip öğrenmedikleri ve bu dizilerin kültürel tercihleri üzerindeki etkileri de araştırılmıştır. Veriler, çevrimiçi anket yöntemi ile toplanmış ve Maxquda programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Kırgız izleyiciler Türk dizilerini izledikten sonra Türkiye’yi daha modern ve gelişmiş bir ülke olarak görmeye başlamış, Türkiye’ye gitme isteğinde artış yaşanmıştır. Aynı zamanda Kırgız izleyiciler, Türk kültürü ile kendi kültürleri arasında benzerlikler buldukları, diziler aracılığıyla Türkçe öğrendikleri ve Türk dizilerinin etkisiyle giyim tarzlarını değişiklikler yaptıkları saptanmıştır. Türkiye’de eğitim almak isteyen birçok öğrenci, Türkiye’yi bölgesel bir güç olarak tanımlarken Türk insanını da yardımsever, alçakgönüllü ve muhafazakâr olarak nitelendirdikleri belirlenmiştir. Türkiye’nin güçlü ekonomisi ve uluslararası arenadaki önemli yeri de izleyicilerin gözünden kaçmayan unsurlar olarak betimlenebilmektedir. Türk dizilerinin kendi kültürlerinde kadın erkek ilişkilerinde çok fazla etkide bulunduğu da saptanmıştır. Literatür taraması sonucunda, yumuşak güç kavramının daha çok iktisadi ve idari bilimler alanında incelendiği, ancak iletişim disiplinlerinde yeterince ele alınmadığı gözlemlenmiştir. Gelecek araştırmalarda örneklem sayısının artırılması ve diğer Türki Cumhuriyetleri’nin de dahil edilmesiyle, Türk dizilerinin yurt dışındaki etkisinin daha geniş bir perspektifte ele alınması önerilmektedir. Bu, çalışmanın uluslararasılaştırılmasına da katkı sağlayacaktır.

Turkey is the second country that exports the most TV series to the world after America, and this provides an important opportunity to examine the effects of Turkish TV series abroad. In particular, studies on the impact of Turkish TV series on audiences abroad show how strong cultural exports, which are considered one of Turkey's soft power elements, are. In this study, it was analyzed whether watching Turkish TV series of Kyrgyz students at Kyrgyzstan Türkiye Manas University had an impact on their perspective on Turkey. A) Do Turkish TV series watched in Kyrgyzstan have an impact on Turkey's soft power? If so, what size is it? B) Turkish TV series watched in Kyrgyzstan; What is the role of Turkey in the perception of Turkish culture and Turkish people? constitute the questions of the research. In this context, which Turkish TV series the students watched, how long they have been watching them, and how the series affected their perspective on Turkish culture, Turkish people and Turkey were examined in detail. In addition, it was also investigated whether there was an increase in the desire of Kyrgyz viewers who watched Turkish TV series to go to Turkey, whether they learned Turkish from the TV series, and the effects of these TV series on their cultural preferences. The data was collected by online survey method and analyzed with the Maxquda program. According to the findings, Kyrgyz viewers began to see Turkey as a more modern and developed country after watching Turkish TV series, and there was an increase in the desire to go to Turkey. At the same time, it has been determined that Kyrgyz viewers find similarities between Turkish culture and their own culture, learn Turkish through TV series, and change their clothing styles under the influence of Turkish TV series. It has been determined that many students who want to study in Turkey define Turkey as a regional power and describe Turkish people as helpful, humble and conservative. Turkey's strong economy and its important place in the international arena can also be described as factors that do not go unnoticed by the audience. It has also been determined that Turkish TV series have a great impact on the relations between men and women in their own culture. As a result of the literature review, it has been observed that the concept of soft power has been examined mostly in the field of economic and administrative sciences, but has not been adequately addressed in communication disciplines. It is recommended that the impact of Turkish TV series abroad be considered in a broader perspective by increasing the number of samples and including other Turkic Republics in future studies. This will also contribute to the internationalization of the study.