8th INTERNATIONAL CONGRESS ON ACCOUNTING AND FINANCE RESEARCH, Malatya, Türkiye, 4 - 07 Kasım 2021, ss.50-64
Çalışmanın amacı, serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) stajyerlerinin (aday meslek mensubu)
mesleğe ilişkin algılarını ölçmektir. Bu amaçla Antalya SMMM odasına kayıtlı 348 meslek mensubu
adayından 152 tanesine yüz yüze anket uygulanmış olup 108 anket analize uygun bulunmuştur.
Çalışmada Saeman ve Crooker’ın (1999) “Student perceptions of the profession and its effect on
decisions to major in accounting” araştırmasındaki ölçekler uyarlanmıştır. Bu ölçekler muhasebe
meslek algılarını ifade eden 36 terim ve 30 terimden oluşan yaratıcılık kişilik ölçeğidir. Ölçekler
kullanılarak meslek adaylarının doğuştan gelen yaratıcılık düzeyleri de hesaba katılarak meslek algısı
arasındaki ilişki ve demografik özelliklerle ilişkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Buna göre
araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler
değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda adayların
mesleği ilgi çekici buldukları ancak yaratıcılık eğiliminde olmadıkları ortaya çıkmıştır. Günümüzde
iş ortamındaki değişikliklerin daha yaratıcı bireylere ihtiyaç duyması, yaratıcılık konusunda mesleğe
giriş yapmadan önce bireylerin kendilerini bu konuda geliştirmesini gerektirmektedir. Ölçeğin
Türkiye’de ilk defa uyarlanması ve az sayıda kişiye uygulanması çalışmanın sınırlılığını
oluşturmaktadır.
The aim of the study is to measure the perceptions of the certified public accountant (CPA) trainees
(accounting professional candidate) about the profession. For this purpose, face-to-face
questionnaires were applied to 152 of 348 professional member candidates registered in Antalya
CPA chamber, and 108 questionnaires were found suitable for analysis. In the study, the scales of
Saeman and Crooker's (1999) "Student perceptions of the profession and its effect on decisions to
major in accounting" research were adapted. These scales are the creativity personality scale
consisting of 36 terms and 30 terms expressing the perceptions of the accounting profession. By
using the scales, the relationship between the perception of profession and demographic
characteristics was tried to be revealed by taking into account the innate creativity levels of the job
candidates. Accordingly, the data obtained from the research were analyzed using SPSS 25.0. Descriptive statistical methods were used while evaluating the data. As a result of the study, it was
revealed that the candidates found the profession interesting, but they did not tend to be creative. The
fact that changes in the business environment today require more creative individuals requires
individuals to develop themselves in this field before entering the profession in creativity. Adapting
the scale for the first time in Turkey and applying it to a small number of people is the limitation of
the study.