Erken Müdahalede Değerlendirme Ekip Yaklaşımları


SÖNMEZ N.

22. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Trabzon, Türkiye, 11 - 12 Ekim 2012, ss.206

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.206
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

•Erken müdahale programını planlamak için ilk adım etkili ve işlevsel bir değerlendirme sürecinin planlanması ve yürütülmesidir. Sürecin ve müdahalenin başarısı büyük oranda bu ilk kısmın başarısına dayanır (Hooper ve Umansky, 2004). Küçük çocukların değerlendirmesinde pek çok disiplinden uzmanın çocuğu değerlendirmesi gerekmekte ve bu da değerlendirmede ekip oluşturulmasını zorunlu kılmaktadır. Erken müdahalede geçmişten günümüze  farklı ekip yaklaşımları kullanılagelmiş ve bu yaklaşımların etkililiği çeşitli araştırmalarla değerlendirilmiştir. Ekip üyelerinin birbirinden bağımsız olarak değerlendirme yaptığı Çoklu Disiplin Yaklaşım'dan (Multidisciplinary Approach), ekip üyelerinin daha fazla bilgi paylaştığı ve değerlendirme sonuçlarını birlikte tartıştığı Disiplinlerarası Yaklaşım'a (Interdisciplinary Approach) ve son yıllarda ise daha çok uygulanmakta olan ve değerlendirmede çakışmaları önleyen, ekip üyelerinin birlikte değerlendirmeye katıldığı Disiplinlerüstü Yaklaşım (Transdisciplinary approach) 'a doğru bir yönelim olmuştur. Bu çalışmada öncelikle erken müdahalede değerlendirme sürecinde kullanılan bu yaklaşımlar hakkında  bilgilere yer  verilmiştir. Ardından yaklaşımların kullanışlılık ve etki düzeyini inceleyen araştırma sonuçları tartışılmıştır. Sonuç olarak uygulayıcıların ve karar mekanizmalarının model seçiminde gözününde bulundurması gereken noktalara ve Türkiye'de hangi modelin uygulanabileceğine ilişkin önerilere yer verilmiştir.